google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Man kan ju ombestämma sig google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 28 maj 2013

Man kan ju ombestämma sig


Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra. Det var emellertid ett oavvisligt krav från min fru med tanke på mitt ömtåliga huvud. Jag har skaffat mig cykelhjälm! Nåja – det blev en tillhörande cykel också, eller åtminstone något som påminner om en cykel. Minst en av mina nätvänner kommer att skratta sig fördärvad åt missfostret, men eftersom jag inte avser att ta en tur på 4 mil innan frukost, som somliga gör, så fyller den mina behov perfekt.

Det är nämligen den senaste flugan i Frankrike, känd från TV – en hopfällbar cykel som man enkelt stuvar in i baggeluckan på bilen. För en daglig tur runt omkring på de asfalterade stigarna i naturen kring byn blir den perfekt. Dessutom kan jag ta med den till stranden och ta en tur medan min fru vändsteker sig.

De som känner mig undrar naturligtvis om inte det var något som blev riktigt fel när dom borrade hål i huvudet på mig i Perpignan. Jag är ju inte den sportiga typen direkt. Som jag berättade tidigare har jag ju, under månader av passivitet,  tappat de få muskler jag till äventyrs haft och ett effektivare och snabbare sätt att få dom tillbaka än att cykla finns nog inte. Redan efter premiärturen idag inser jag nyttan. Trots 7 växlar kände jag mig som ett nyfött föl efter turen och fick kliva av i sista backen upp till huset.  Jag har inte riktigt insett hur högt vårt hus ligger. Hur jag skall komma ur sängen i övermorgon vet jag inte.

4 kommentarer:

Hans Andersson sa...

Sådana cyklar fanns redan på 1960-talet. Hade en själv i
Lund. Fruktansvärt tungtrampad. Staden lutar ju. Det blev god
motion men jag gav upp ganska snart.
Lycka till Jan.

Jan Granath sa...

Det verkar som om tekniken gått framåt - den här har Shimani- växel och rullar lätt och trampas hyfsat fint, men dom små hjulen gör ju att man får jobba mer.
Ha det fint Hans

Kristina Svensson sa...

Jag blir lite avis, vill också ha en sådan cykel för de verkar mycket behändiga.

Har den här länken kommit fram btw: http://www.runtantibes.se/andra-bloggar-fran-sodra-frankrike/

Jan Granath sa...

Den är jättekäck, men knappast något för cykelsemestrande
Jan