google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Liseberg i regn google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

söndag 12 september 2010

Liseberg i regn

Att gå på Liseberg med barnbarn kan vara riktigt roligt, men inte i ihållande regn och massvis med folk så köerna till alla åkattraktioner är jättelånga. Det blir blött och man blir trött - inte barnbarnen förstås som aldrig blir trötta på Liseberg. Trummeliten, flygande elefanter pedalhelikoptrar, minibergbana, farfars bilar, sagoslott, vikingaskepp - puh! - det var några av alla saker jag har åkt. Problemet är att den lille Mateo inte får åka så mycket utan vuxet sällskap och den äldre Emiliano vill åka sådant som få vuxna vill åka. Där får jag stålsko mig och ställa upp även om det känns väldigt vågat ibland. Alla får emellertid åka FlumRide och där blir man riktigt blöt. Nu gjorde det inte så mycket för det var lika mycket vatten från ovan som från sidorna så det gjorde ingen direkt skillnad. Jag lyckades emellertid så småningom köpa en av Lisebergs egna regncaper i plast men kaniner på. Jag klär bra både i kaniner och blått påstod familjen. Ändå var min optimistiskt påtagna linnekavaj soppblöt när jag kom hem. Det enda positiva är att jag aldrig blir blöt i håret, men desto mer rinner ned i ansiktet och innanför kragen.

Jag träffade lustigt nog en skolkamrat på Liseberg som jag inte sett på nästan 50 år. Vi bodde grannar som barn och nu stod han på Liseberg med hela familjen och sålde charkuterier från det egna gårdsslakteriet Tjurskallen i Järnboås utanför Nora.

I övrigt så har jag fortsatt min stillsamma motion genom att gå mycket. Jag befarade härom dagen att man skulle införa avgift för gångare om mitt (miss)bruk spred sig. Som vanligt hade någon fått idén före mig. När jag skulle snedda genom Trädgårdsföreningen idag avkrävdes jag en avgift på 20 kronor för att passera igenom denna centralt belägna park i Göteborg. Jag avstod - inte för att det var för dyrt, men principen ogillar jag. Dessutom finns det knappast något att se där nu på hösten - jag ville ju bara komma bort från trafiken under några tiotal minuter. Jag kan ju förstå att föreningen som driver parken vill tjäna pengar, men flickan som satt i entrén kunde knappast tjäna in en bråkdel av sin lön under dagen eftersom parken av naturliga skäl var tom. Nog tycker man att kommunen borde kunna ge en centralt belägen park tillräckligt ekonomiskt stöd för att hålla öppet för allmänheten, men vi har ju sett i tidningen de senaste dagarna att Göteborgs kommun disponerar sina pengar på annat sätt. Nog är det härligt när skandalerna blåser upp just i valtider! Man känner sig så motiverad att lägga sin röst på sina "förtroende"valda.

Inga kommentarer: