google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Att kunna prata med en skärm - "Rocket Technology" i vården google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 28 september 2010

Att kunna prata med en skärm - "Rocket Technology" i vården

Både min fru och jag hajade till och höjde volymen på radion i morse eftersom Kropp & Själ sände ett inslag om närsjukvård för för tidigt födda från Sönderby sjukhus i Norrland. Min fru har arbetat inom vården nästan i hela sitt arbetsliv och jag har under ett antal år handlett en doktorand som forskade just på närsjukvård så vi ville båda gärna höra inslaget.

Vad man presenterade var något man kallade för "Intensivårdsenhet för tidigt födda att användas i hemmet". Det enda man talade om var att familjen fick med sig en "videokonferens" hem. När jag kommenterade detta tystade min fru mig och sa att "något mer måste det ju vara". Allt eftersom programmet led kom det emellertid fram att det faktiskt inte var något mer än en specialanordning för bild och ljudöverföring, som man tagit fram för sjukvården. Den bestod av en videokamera och en skärm som man pluggade in i sitt nätverk hemma och kunde på så sätt kommunicera med både ljud och bild med vårdteamet på sjukhuset.

Den intervjuade modern och journalisten ojade sig över vad fantastiskt det var att man kunde "prata med en skärm" och "instruera modern när det var något som hon behövde hjälp med". Visserligen strulade tekniken ibland och ljudet och bilden kanske inte alltid hängde med utan det hackade lite, "men visst är det fantastiskt vad man kan göra". Men så anses ju Sönderby sjukhus vara en av världens modernaste på teknikområdet också, berättade journalisten.

Jag kan väl bara konstatera att jag använde just den här tekniken med kamera och skärm redan på mitten av 80-talet på Chalmers. Numera använder min fru och jag vår vanliga bärbara dator uppkopplad till vår platt-TV och dess ljudanläggning. Med hjälp av den svenskutvecklade gratistjänsten Skype kan vi då tala med våra barn och barnbarn när vi vill med högupplöst storbild och perfekt ljud fullständigt gratis mellan Frankrike och Sverige eller tala med våra vänner som seglar runt i Karibien med en katamaran. Dom har tagit oss med på husesyn i båten via Skype exempelvis.

Man undrar lite hur mycket Landstinget i Norrand betalat för att ta fram denna "Intensivvårdsenhet" eller "Videokonferensen" som det också kallades och man undrar varför man inte använder redan befintlig och mer avancead teknik för ändamålet.

Nästa tanke är naturligtvis om det är så lämpligt att vårda för tidigt födda barn som kräver intensivvård genom att observera dom via en videokamera många tiotals mil därifrån. Men billigare blir det ju - åtminstone om man använt Skype..

Nu behöver det ju inte vara så att man, rent tekniskt, gjort en tokig upphandling inom vården - det kan ju också vara en okunnig journalist som inte förstått det geniala i uppfinningen. Eftersom jag varit aktiv styrelsemedlem i ett landstingsföretag och dessutom sett flera andra på nära håll så är jag inte särskilt förvånad om det blir tokigt. Samtidigt är den svenska vården i andra sammanhang världsledande och har den yppersta expertis, men tråkigt nog händer sådana här tokigheter alltför ofta - inte minst genom intervention av politiker från ena eller andra sidan.

I det här fallet verkar det vara ett nytt Compis-fall fast i mindre skala.

Inga kommentarer: