Biltullar verkar bli en valfråga i Göteborg. En undersökning som Göteborgs-Posten gjort visar att en majoritet av göteborgarna idag är motståndare till biltullar. Att de boende i kranskommunerna, som måste betala en extra skatt för att komma till jobbet i Göteborg, är massivt negativa vet vi redan. Det är inte förvånade LO-medlemmarna som är mest negativa medan tjänstemän och akademiker är mindre negativa. Klart man inte tycker det är något problem när man låter företaget betala tjänstebilens avgifter. Dessutom har en väljarundersökning visat att Vägvalet, som är ett enfrågeparti mot biltullar, fått så många anhängare att man idag skulle komma in i fullmäktige och bli vågmästare.
Det officiella namnet på projektet är "trängselavgifter". Retoriken vill få väljarna att tro att hela projektet är till för miljön - för att få bort bilarna från innerstaden. Samtidigt består paniken från dom etablerade partierna i att man redan räknat in inkomsterna från biltullar i sin trafikbudget. De skall finansiera stora väg- och broprojekt i Göteborg. Anta nu att "miljöprojektet" lyckades och man finge bort bilarna från innerstaden och därmed en bättre miljö. Då skulle det ju inte bli några inkomster eftersom människor skulle ställa bilen hemma och åka kollektivt. Då skulle det inte bli några nya friska skattekronor. Förutsättningen för projektet är således att det misslyckas som "miljöprojekt" och att människor åker ut- och in i Göteborg som aldrig förr. Ändå marknadsför man det inför väljarna som ett miljöprojekt. Snacka om oärlighet och snacka om att det finns många som inte kan se en så enkel logik.
vad säger då miljörörelsen och miljöpartiet? Eftersom biltullar är en av sakramenten i miljöreligionen så är man lyckliga över att dom kommer till. I sann religiös anda så betyder det mycket mindre om sakramenten tjänar något till eller vad det ställer till med. Det är själva den rituella handlingen som räknas.
Nu tror jag det ordnar sig ändå. Biltullar kommer säkert att införas och om medborgarna skulle vara så osolidariska med de styrande att man ställer bilen hemma och väljer kollektiva färdmedel så behöver man ju bara bibehålla kollektivtrafiken på den nuvarande usla nivån så det blir omöjligt att inte ta bilen.
Biltullarna är således bara ett nytt smart sätt att beskatta medborgarna i en retorisk förklädnad av att tjäna miljön. De kaxiga politikerna i Göteborg menar också att man kan beskatta utlänningar, vilket är anmärkningsvärt. Just för att det är en skatt kan man inte göra det - om det däremot vore en vägavgift skulle det vara OK. Kruxet är emellertid att EU:s regler förbjuder vägavgifter om det inte finns ett parallellt gratisalternativ att välja. Det kan man se om man turistar i Frankrike där det alltid finns en parallell grön gratisväg på alla ställen där det finns en blå betalväg.
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.
Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.
Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.
onsdag 15 september 2010
Biltullar - ett "miljöprojekt" som måste misslyckas för att tjäna sitt syfte
Etiketter:
Göteborg,
politik,
religion,
tokigheter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar