google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Man måste ha fint hemma google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

fredag 19 oktober 2007

Man måste ha fint hemma

Efter några dagar med dis, men värme, har det varit strålande sol idag - och värme (25°). Det vore kanske naturligt att passa på att vara ute och njuta av det fina vädret. Nu är det emellertid så att våra vänner från Sverige kommer på besök och det ser vi fram emot oerhört mycket. Även om vi vet att dom framför allt kommer hit för att njuta av miljön och träffa oss så vill vi ju gärna ha det fint när dom kommer – särskilt min fru vill det. Vi har således hängt tavlor och jag har ordnat till det rum som jag, när jag inte tänker mig för, kallar kontoret, men min fru ihärdigt kallar biblioteket. Hur som helst är det inte lätt att gömma sladdar från två datorer, tre hårddiskar, IP-telefon, ADSL-router, trådlös musikanläggning, skrivare och lite annat smått och gott. Även om det bara handlar om det nödvändigaste för en tekniknörd så blir det en hel del.

Vi har också, ve och fasa hängt upp gardiner i köket. Eftersom jag är arkitekt så förbjuder mig min religion att ha gardiner. Min fru som inte är arkitekt – ovanligt i sig att någon icke arkitekt kan stå ut med oss – anser att man faktiskt kan ha gardiner ibland. Eftersom vi bor i ett stenhus och akustiken i vårt stora kök mest påminner om en kyrka så har jag insett att vi nog måste ha något som minskar efterklangen lite. När vi är sex personer som äter middag, som vi ofta är, kan man nämligen inte höra vad någon säger och det beror inte på språksvårigheter.

Ni undrar om jag skämtar om gardiner och arkitekter. Man kan ju tro det men jag minns ännu tydligt när jag kom till arkitektskolan och konfronterades med ”den goda smaken”. Min mor var mycket konstnärlig på ett oskolat sätt och också väldigt händig. Det innebar att jag tidigt fick vänja mig vid att vi målade om tapetserade eller gjorde något annat kul med vårt hem. Kanske det var där intresset för arkitektur började. Jag insåg emellertid att allt jag tyckte var snyggt innan jag blev utbildad var fult, töntigt och amatörmässigt. Jag fick lära mig "god smak", vilket var ganska svårt eftersom det ofta handlade om sådant som jag själv och de flesta jag kände alltid tyckt vara konstigt och inte särskilt snyggt.

Nu vet jag bättre, vilket orsakar ständiga diskussioner mellan mig och min fru som ju fortfarande svävar i okunnighet om vad som är riktigt god smak. Eftersom jag innerst inne nog har kvar lite av min barndoms värderingar och dessutom är pensionerad, får hon ofta sin vilja igenom, vilket jag är tacksam för. Jag får väl undvika att bjuda in gamla kollegor. Men å andra sidan har jag upptäckt att dom ofta gillar det som blir resultatet av en kombination av ”god smak” och vanligt folks böjelser. Dom skulle bara inte erkänna det om man så hotade med att stryka deras sandfärgade linnekostym.

Dagens recept:
Fyllda svampar
Tag ett antal stora champignoner. Skär av fötterna och lägg dem i en mixer tillsammans med vitlök, kokt skinka, god livolja och persilja. Krydda med salt och peppar. Kör det till en smet som du brer tjockt på de uppochnedvända champignonhattarna. Sätt in dom i grillen så de blir mjuka och får fin färg. Njut som förrätt eller plockmat!!
PS/Om du vill veta mer om livet i Frankrike eller är intresserad av släktforskning. Läs då mina andra bloggar som finns under länkar till höger./DS

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.