google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Konsten att utvandra google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

fredag 19 oktober 2007

Konsten att utvandra


Att utvandra från Sverige kräver god planering och mycket tålamod. Att invandra till något annat europeiskt land är lätt som en plätt. Det svåra är att få svenska staten att släppa taget. Vi har ju utvandrat till Frankrike och grejen är ju att man vill skriva sig där av flera orsaker. Den viktigaste är att kunna ta del av den franska sjukvården eftersom man som pensionär så småningom passerar bäst-före datum och behöver lite omvårdnad. Standardfrågan man får i Sverige när man berättar om sina planer är: ”Men hur gör du om du blir sjuk då? Då måste du väl återvända till Sverige”. En vanlig svensk inställning är nämligen att det är förknippat med livsfara att söka läkarvård utanför Sverige. För att retas lite, men också för att det faktiskt är sant (om sjukvårdens kvalitet alltså), säger jag att det är ju för den överlägsna sjukvården jag flyttar till Frankrike.

Att vara skriven i Frankrike innebär att man betalar skatt i Frankrike. Om inte svenska staten anser man uppfyller vissa krav så vill de också ha skatt och det är ju inte så käckt. Nu får man visserligen kvitta skatten på ett ställe mot den på det andra men vem vill betala svensk skatt när man utnyttjar franska samhällets service och den svenska skatten dessutom är skyhögt högre.
För att få skriva ut sig från Sverige krävs följande:

- Man får inte ha kvar anknytning i form av minderåriga barn eller hustru i Sverige.
- Man får inte äga fastighet, insatslägenhet eller sådant eller för övrigt ha ägd permanentbostad. Dock får man ha vinterbonad sommarstuga, bara man inte nyttjar den mer än för semesterbruk.
- Man får inte ha företag eller vara delägare i företag eller ha affärsintressen av vissa slag i Sverige.

Om man uppfyller dessa krav kan man bli beviljad skattefrihet på sin pension. Detta gäller emellertid inte statlig eller kommunal tjänstepension. På den vill svenska staten ha 25% som är den gängse skattesatsen som man får betala om man beviljas särskild inkomstskatt som utlandsboende, sk. SINK. Det är således skillnad på att vara utlandsboende med anknytning till Sverige och att vara utvandrad.
Följande måste man således tänka på om man skall flytta utomlands:

- Att skriva sig i ett annat land är inte liktydigt med att bli skattebefriad i Sverige. Det kräver mer ansträngning.
- Om man inte uppfyller kraven för skattefrihet betalar man 25% till svenska staten.
- Att skriva sig i ett annat land betyder inte att man inte är svensk medborgare
- Man kan bara få fullständig sjukvård i ett annat EU-land om man är pensionär annars får man bara akutvård.
- För att ta ut svensk pension utomlands måste man bevisa att man lever. Detta gör man genom att besöka ambassad, konsulat eller försäkringskassa i utlandet och få ett intyg på att man ser ut att leva. Detta måste förnyas årligen. Anledningen är att det förekommit att barn har kvitterat ut svensk pension i åratal för döda föräldrar som återvänt till sina olika hemländer efter att ha tjänat in svensk pension.


Så kan jag berätta att det varit soligt och 26º idag och vindstilla. Det är som en bra svensk sommardag fast vi läser 12 oktober på almanackan. Jag sitter och smuttar på en god Riesling som jag köpt på vinrea på Carrefour. Det är motsvarigheten till svenska bokrean och går av stapeln under skördeveckan här. Man får en lika tjock katalog och lika smarriga varor. Idag fick vi en broschyr från den franska motsvarigheten till folkhälsoinstitutet som rekommenderade att vi skulle begränsa oss till tre glas vin om dagen. Jag funderade just över hur jag skulle ha blivit bemött av min svenska företagshälsovård om jag i den årliga hälsoundersökningen hade sagt att jag drack tre glas vin om dagen.

3 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
ylande hunden sa...

Hej Janne,
Jag undrar om jag får intervjua dig om konsten att utvandra för en pensionärstidnings räkning. Vad säger du om det och hur får jag tag på dig?
/Per

Jan Granath sa...

Hej Per
Skicka ett mail till
design4change@gmail.com och ge mej dina kontaktuppgifter så hör jag av mej.