google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Ett brev kostar så mycket - eller hur det nu var? google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 3 mars 2011

Ett brev kostar så mycket - eller hur det nu var?

Det kunde vara värre!
Jag har börjat få lite födelsedagspost. Idag kom ett brev från kompisen Eva. Jag öppnade det givetvis inte men kunde konstatera att portot för ett inte särskilt tungt och och inte särskilt stort brev var 162 kronor. Jag roade mig med att kolla med La Poste och dom skulle ha tagit 8,50 Euro för samma brev till Sverige. Eva berättade att damen i kassan hade sagt att det kostade 150 kronor + 12 kronor eftersom det var skrymmande. Det gick inte igenom en springa i en tolk som hon hade. När hon klistrat på alla märkena så sa hon, "Ja då blir det 136 kronor då"!? Minus- och plustangenten sitter ganska nära varandra på räknedosan och så är knapparna små också.

Eva kollade samma dag vad biljetterna från Skavsta till Girona kostade, med RyanAir. Det skulle bli 172 kronor tur och retur så om hon lagt till en tia kunde hon kommit med brevet själv. Nog är det knepigt vad olika saker kostar?

Annars har vi i byn numera också posten hos specerihandlaren. Jag vet att många inte gillar det, men jag kan inte riktigt förstå problemet i princip. När vi bodde i Björboholm hade vi poststation i Gråbo som var öppen helgfria fredagar mellan 11.30 och halv tolv, varannan vecka - OBS, skämt!! När det flyttade till Shellmacken så ökade öppettiderna avsevärt så det var faktiskt en förbättring.

Man måste ju förstå Posten också. Det blir dyrt att ha mängder av postfastigheter runt om i landet för de få timmar man kan ha öppet. Pengar satsade på fastigheter ger på sin höjd en avkastning på 11-12% på kapitalet och det är ett "myggpiss-i Mississippi" jämfört med vad man kan skinna folk på genom att distribuera brev.

Annat var det förr när Posten kunde bygga "gratis". På den tiden var ränteinkomsterna för de få dagar man försenade transaktionerna mellan den som skickade och den som tog emot betalningar på Postgirot så stora att det kunde finansiera hela Postens byggverksamhet. Det var på den gamla goda tiden när man både fick och fick betala ränta på banken.

Jag har som sagt inget att invända mot att den lokala handlaren eller bensimmacken tar över enkla postärenden. Däremot tycker jag inte det är trevligt när posten ligger i de kombinerade godis-, tobak- och spelbutikerna. Visserligen finns ofta en särskild postkassa som posten säkert har avsett skall vara bemannad, men det är den ju aldrig. Där får man stå och stampa i kön bakom dessa horder av travfantaster, lottooptimister och styktipsfanatiker tillsammans med smågodiskunder och tobaksköpare. Det kan ta tid!
Detta gäller Sverige - i Frankrike har jag inte upplevt samma sak, men så äter man inte smågodis heller och tobak och spel tillhandahålles på därför avsedd plats.

Ett tips till vänner som fortfarande skickar julkort. Om ni skickar många - säg hundra - så tjänar ni så mycket om ni tar med er bunten julkort och postar dom i Frankrike så att ni får RyanAirbiljetten gratis nästa gång ni kommer. Vi kan lägga på dom i början av december åt er bara ni klistra själva.

1 kommentar:

Eva sa...

Visst är det helt underbart!....jag kommer att julhandla i Frankrike i år (och postar mina julkort, trevligare än mail, som jag har skickat de senaste åren)....men kommer naturligtvis innan dess...minst två gånger, vi ses till att börja med i slutet av april....