google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Irland - nästa Grekland?? google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

fredag 21 maj 2010

Irland - nästa Grekland??

Att åka till olika platser i södra Europa är varken dyrt eller krångligt från där vi bor i södra Frankrike. Nu har vi varit på Irland i 10 dagar med våra amerikanska grannar. Vi var inbjudna av våra irländska grannar som har ett sommarhus uppe på nordspetsen av Nordirland där vi fick bo några dagar. Jag har varit på Irland 15 gånger tidigare, främst på sent 70-tal och tidigt 80-tal. Senaste gången var 1989, men då spelade jag bara golf och drack Guinness med "grabbarna".

Irland har förändrats!! Senast jag var där var det en av Europas fattigaste och mest religiösa länder. Nu är det verkligen annorlunda eftersom man gått med i EU. Jag förstår nu vart alla pengar tar vägen som rika länder som Sverige, Tyskland och Frankrike betalar till EU. Mitt ute på landet där man lever på fårskötsel bygger man villor som man bara kan hitta på gräddhyllorna i storstäderna i de rika länderna Sverige, Tyskland och Frankrike. Landet är fullständigt fullt av hus som ser ut som Direktör Guldpengs residens i Kalle Ankatidningen. Man bara baxnar när man ser hur man bor ute i dessa förrut urfattiga områden. Man har en förkärlek för palatsliknade hus med kolonner och portar vaktade av meterhöga lejonstatyer. Nyrikedomen fullständig skriker om det. När man tittar i mäklarnas fönster ser man att priserna på dessa villor ligger mellan 10 och 12 miljoner kronor och de gamla radhusen i städerna kosta 6-8 miljoner. Snacka om lönsam fårskötsel!!

Hur har detta gått till? Jo - EU har skickat mängder av pengar till de fattiga länderna som Grekland, Portugal och Irland. Länderna själva har lockat till sig företag från hela Europa med låga löner, massor av subventioner och nästan inga arbetsrättsliga lagar. Lönerna har stigit, framtidstron varit stor, bankerna har lånat ut pengar, fastighetspriserna har rusat iväg, lönerna har skjutit i höjden och spriralen har bara gått uppåt. Nu har fastighetspriserna rasat, många företag lämnar Irland för billigare jaktmarker som Tjeckien, Polen, Slovenien och Slovakien. Pheizer sa upp 750 personer i veckan och där står man med sina före detta miljonvillor med dito lån. Det blir bara för fattiglapparna i Sverige, Tyskland och Frankrike att öppna penningpungen igen där man sitter i sina små egnahem och får betala för de nyrika ländernas lyxkonsumtion.

Vad gäller religionen så har Irland också fått sig en törn. De homosexuella pedofilskandalerna i katolska kyrkan har äntligen blivit erkända även i det djupt religiösa Irland. Visserligen har alla vetat om det i hundratals år, men det har varit tabu att tala om. Det är inte så häftigt som det var förr att uppträda i rundkrage numera.

En annan sak jag insåg var att om jag var ko eller får så skulle jag vilja leva på Irland. Irland är fullständigt översållat av frigående kreatur som går där och mumsar på de oändliga gröna vidderna och verkar ha det hur fint som helst. Eftersom jag inte tror på reinkarnation så lär jag väl inte bli varken ko eller får i nästa liv men nog kommer jag att titta extra noga efter irländskt kött i fortsättningen.

Nu var inte irlandsvistelsen bara en lektion i regionalpolitik och nationalekonomi - det var väldigt trevligt också med god mat, trevliga människor, mycket fin musik och fantastiska naturupplevelser. Det berättar jag om nästa gång.

Inga kommentarer: