google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Vi hade tur med vädret också google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

fredag 7 mars 2014

Vi hade tur med vädret också

Vi har en tradition i familjen att bjuda på bubbel med tillbehör på sängen på födelsedagen. Nu har jag aldrig gillat smulor i sängen så jag väntar gärna tills jag sitter vid frukostbordet. Kram av hustrun, lite sång och blommor har jag däremot inget emot i sängen. Jag förstår att min fru tycker det är ganska bra också eftersom man faktiskt måste gå upp ganska mycket tidigare för att förbereda sängservering. Nu fixas allt i köket medan jag vaknar i duschen.

Att jag får blommor är väldigt ovanligt i Frankrike – man ger inte gärna blommor till män. Fleuristen vi handlar av är så förvånad över den svenska vanan. Min fru frågade om han aldrig får blommor av sin fru, vilket han förnekade, främst för att hans partner är man, men han får inga blommor av honom heller berättade han.

Nåja, nyduschad och på plats vid frukostbordet fick jag både god champagne, hembakt tårta, kaffe och toast med västkustskt stuk – det betyder frysta svenska räkor från IKEA, forellrom och dill, vilket är så bra det går att fixa i Frankrike i brist på rätt grejor. Varken jag eller katten äter andra räkor än svenska. Det var väldigt gott och så var tårtan, men min fru var inte riktigt nöjd med bottnarna. Presenter fick jag också.

En annan tradition är att vi äter lunch med våra gamla vänner och grannar, men i år är en av damerna lite krasslig så det får vänta till senare. Min fru och jag provade emellertid en restaurang i Leucate som just fått en stjärna i Guide Michelin - Klim & Ko - och maten var fantastisk, men det var lite annat som dom nog får träna lite på, men det får ni läsa om på min restaurangblogg. Efter tre timmar med fem rätters lunch och tillhörande vinpaket var jag inte riktig i form att köra hem så det slapp jag. Min fru, som avstod vinpaket, tog hand om det.

Restaurangen ligger väldigt vackert vid havet uppe på bergskammen precis vid fyren och resan dit och hem är en fin utflykt. Väl hemma fick jag vittja brevlådan, mail-boxen, Facebooken och Stayfriendsen samt telefonsvararen där det väntade trevliga grattis från familj, vänner och gamla skol- och ungdomskamrater. Nog är det fantastiskt med ny teknik även om man kan bli lite trött på det ibland – dock inte på ”fylledagen”.

Det dröjde inte länge innan damerna i grannhuset kom in till oss på den franska varianten av eftermiddagskaffe, dvs. champagne med endera sött eller salt till. Min fru hade byggt om, den i hennes tycke, misslyckade tårtan och jag måste erkänna att den blev avsevärt bättre. Det tyckte även damerna så nästan allt gick åt.

Kvällen förflöt i stillhet eftersom jag kände mig som en boaorm. Idag är det fortfarande strålande väder – 18 grader i skuggan, strålande sol och vindstilla. Dom hotar med att det skall hålla på fram till minst den 20:e. Blåregnet har stora knoppar, mandel och körsbär blommar, fåren lammar och katterna är oroliga – VÅR! Vi åt därför lunch på terrassen för första gången i år och så gjorde katten, som älskar det.

Inga kommentarer: