google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Visst är det spännande att se ett frysskåp frosta av? google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

måndag 25 juni 2012

Visst är det spännande att se ett frysskåp frosta av?


10 minuter i sträck orkar jag se på fotboll. Det är ungefär lika spännande som cricket, som jag inte heller begriper ett smack av. När det gäller fotboll så trodde jag att jag begrep att man skall springa framåt och försöka sparka bollen in mellan stolparna, men det verkar inte vara så aktuellt. Sverige var i och för sig duktiga och gjorde faktiskt 5 mål på två matcher, men så fick dom dalj och åkte ut också. Nej spelet skall tydligen ske på det som kallas mittfältet där man skall dutta den fram och tillbaka tills det andra laget tar den. Skulle man mot förmodan komma i närheten av målet så skall man dutta bollen bakåt, i sidled eller till någon som har en motspelare i knät. Ibland är det någon stolle som klipper till bollen så fort det blir läge, exempelvis vår egen Zlatan och då blir det ovationer om det blir mål och han får omedelbart löneökning, men om det inte blir mål får den stackar saten massiv kritik för att han att tror han skall skjuta på mål.

Kanske dom skulle använda lite av tiden dom sitter hos tatueraren eller hos hårfrisörskan till att träna skott mot mål så skulle det bli roligare att titta på. På den tiden jag bodde i Sverige och hade råd att spela golf tröstade jag mig med att jag inte behövde betala så mycket per slag i alla fall när det gick verkligt uselt. Samma sak verkar gälla för fotboll nu för tiden - det gäller att få så mycket betalt per mål som möjligt och det blir ganska mycket så lite resultat som dom visar. Tänk om någon annan yrkesgrupp uträttade lika lite av det som är själva idén med jobbet som fotbollsspelare gör. Lek med tanken när det gäller kirurger, lärare, bönder eller vad ni vill. Tänk er att dom inte åstadkommer ett skvatt, men dom gör det snyggt och med en utmärkt teknik.

Dom som gillar fotboll hävdar ju att det är så fantastisk skickligt och tekniskt avancerat, men det handlar ju inte om att dutta boll utan att göra mål. En del menar att fotbollen idag är av så hög klass att det är därför det inte blir mål. De argumentet är av samma sort som den som framförs av engelsmän, nämligen att skälet till att deras mat är så tråkig är att dom har så oerhört fina råvaror så dom behöver inte krydda och ha sig. Om det nu är så att spelarna har blivit så skickliga att det inte går att göra mål så får man väl ändra reglerna då så man inte somnar. Kanske man som i brottning skulle införa en passivitetsregel när duttandet blir för trist.

En av dom svenska hockeycoatcherna - jag tror det var Hardy Svan -  sa en gång att det finns två helt olika strategier för att spela hockey. Det ena är att inrikta sig på att aldrig förlora - det andra att inrikta sig på att alltid vinna. Jag vet vad jag föredrar när det gäller sport.

Inga kommentarer: