google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Tredje etappen på Sverigeresan google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 6 oktober 2011

Tredje etappen på Sverigeresan

Nora blev en höjdare och det var väldigt trevligt att träffa min bror och hans familj och min mor. Som vanligt lagade vi tillsammans god mat och min mor hade bakat mazariner som vi aldrig kännt maken till. Hon hade aldrig bakat sådana förrut påstod hon, men när det gäller bakning förvånar mig ingenting vad gäller min mor.

Vi hann också med ett besök på en av Sveriges största marknader - den i Kopparberg, där jag också tog lite kort av mina anor och anättlingars vilorum på kyrkogården. Marknaden var en flopp i jämförelse med hur det var för tio år sedan. Nu är det samma skräp som man kan finna i hela världen och alla de lokala produkterna som fanns förr lyser med sin frånvaro. Det verkar som om huvudförnödenheter nuförtiden är sockor, rökt korv och kockosbollar, för det fanns det i överflöd av och alla köpte med hem. Man måste vara ganska köpsugen om man köper fem rökta korvar för 100 kronor som man inte får smaka på även om man ber om det.

Vi hade tänkt följa rådet från kopparbergssonen Pepparn Pettersson i den populära schlagern: "Få'nt ja en körv, sö höpper ja i älva", men inte fanns det någon hederlig svensk varmkorv inte, bara kebab, langos, pizza och gud vet vad av ny svensk husmanskost.

Sista dagen i Bergslagen blev besök i Örebro hos min gamle studentkamrat från Hermods Janne H och hans fru Carina. Vi bjöds på en smarrig trerätters middag med efterföljande underhållning av värdparet som sjöng och spelade piano för oss. Lite gamla skrönor blev det också. En höjdare som gav mersmak - förhoppningsvis i Frankrike.

Effektiva som vi är lyckades vi klämma in både ett besök hos de gamla vännerna Tommy och Ann på hemvägen och hos vännen Anita. Vi var jättenyfikna på deras nya hem som verkligen var trevliga och smakfullt ordnade.

Idag har vi inkasserat vår 65-årspresent, som var behandling och lunch på Hagabadet i Göteborg. Det var väldigt avkopplande och maten utsökt, men nog kunde man utforma restaurangen lite trevligare när man har ett så bra kök.



- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: