google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Jag har inte fått uppenbarelsen och blivit frälst google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

lördag 9 juli 2011

Jag har inte fått uppenbarelsen och blivit frälst

Den helige Jobs
Under de 40 år som jag arbetat dagligen med datorer har jag använt både PC och Appledatorer. Jag arbetade under en tid vid ett amerikanskt universitet där PC-datorer var bannlysta. Numera arbetar jag mestadels med PC-datorer. Skälet är dels att man kan göra så mycket mer med en PC såvida man inte låter en Apple-dator låtsas att den är en PC förstås. Ett annat skäl är att jag starkt ogillar den religiösa hängivenhet som Apple har skapat kring sina produkter. Jag ogillar också den aggressivitet som Apples grundare Steve Jobs alltid ger uttryck för i alla framträdanden men framför allt den religiösa kult som man skapat kring sina produkter. Vad jag gillar med Apples produkter är att dom är väldigt snygga, men det kan man ju inte gå enbart efter.

Nu tänkte jag emellertid göra ett undantag och köpa mig en sk. surfplatta. Eftersom alla höjde iPad till skyarna som ett av världens underverk har jag köpt en sådan. Jag måste tyvärr säga att jag är både besviken och irriterad över alla tillkortakommanden som denna upphaussade produkt visar upp. Visst, jag vet att det är en surfplatta och inte en dator, men ändå förväntar man sig mer efter alla lovord.

Vad är det då som irriterar mig. Först och främst bygger hela konceptet på att man skall köpa sk appar som skall göra jobbet. De allra flesta av dessa är bara trams som bara kan glädja väldigt barnsliga personer. Det finns emellertid några som skulle kunna vara nyttiga, om dom funkade som det är tänkt. Det är mer regel än undantag att dom faktiskt inte gör vad dom lovar.

Ett annat problem är att man inte kan göra en så enkel sak som att skriva ut från surfplattan utan att köpa en app, med vilken man med flera komplicerade handgrepp kan skriva ut, något som borde vara självklart och enkelt.

Dessutom är surfplattan ett eget universum, dvs. man kan inte få in och ut grejor ur den utan hjälp av andra funktioner. Vill man föra över filer från den till någon annan dator måste man endera maila eller använda den utmärkta tjänsten DropBox, som inte har ett dugg med Apple att göra. Man kan också köpa diverse appar som gör att man kan få ut saker från surfplattan.

Att få in saker är ändå svårare. Det finns inga ingångar, ingen USB-port, inget uttag för ett minneskort eller något som gör att man kan föra över bilder eller filer till plattan.

Det minsta man kan kräva av en surfplatta är att man kan surfa med den. Många websidor kan man bara läsa delvis eftersom surfplattan inte klarar Flash. Det är en kod som väldigt många funktioner på nätet bygger på. Om man surfar till någon sajt där det behövs Flash så stänger plattan bara av.

En kul sak som jag använder en del är att skriva blogginlägg från olika platser. Man kan då ta en bild med plattan och lägga in i bloggen. Det är emellertid så bedrövligt dålig kvalitet på kameran så man skäms att visa den på nätet. Det krävs ju väldigt lite kvalitet för god återgivning på nätet, men inte ens det klarar plattan. Minsta telefon klarar det idag, men inte underverket iPad.

En positiv sak är att man kan använda Skype även med videosamtal. Även Spotify fungerar utmärkt trots att Steve Jobs har gjort allt för att sätta käppar i hjulet för den svenska konkurrenten till iTunes. Ipadens styrkonsoll för mitt Sonossystem är också utmärkt fast även det måste svida i själen på den store mannen på grund av samarbetet med Spotify.

Mitt råd är att, om du inte tillhör de frälsta anhängarna av allt som den store Steve Jobs predikar, köpa någon av konkurrenternas surfplattar.

Inga kommentarer: