Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

Vi gör en bok av våra bilder varje år

tisdag 22 december 2009

Göteborgska tokigheter

Inte brukade det snöa på den tiden vi bodde i Göteborg inte, men nu snöar det som det gjorde i barndomen i Bergslagen. Det får lite konsekvenser på framkomligheten. Trottoarerna är ju sällan plogade så man har ett smalt upptrampat spår att hålla sig till. Det blir verkligen en påfrestning när man möts som svensk. Det är faktiskt jättesvårt att möta gående samtidigt som man enstirrar i marken och inte låtsas om att man möter en annan mänsklig varelse. Det är nästan man snuddar vid varandra när man ålar sig förbi, men bara man inte ser på varandra eller säger något så har man ju uppträtt korrekt svenskt. Det finns ju utlänningar som fjantar omkring och ler och ber om ursäkt och kanske till och med hälsar i sådana situationer men så gör inte vi i Sverige inte.

När man åker buss är det bäst om man har en barnvagn. När någon inte ont anande idiot ställt sig på barnvagnsplatsen stirrar man ilsket på personen, kör på hälsenorna lite lagom hårt tills personen rodnande av skam flyttar sig till annan plats. Inte vore det någon sport att säga "ursäkta mig jag skall bara parkera min barnvagn" eller något liknande. Då finge man ju inte känna sig rättmätigt indignerad. Det kunde ju vara ett förbiseende från den som står på fel plats och då skulle han ju komma undan alltför lätt.

Göteborg har ett problem har jag förstått från bladet. Man vet inte ännu hur man skall kunna bötfälla utlänningar som inte betalar trängselavgift efter 2013 när det införs, "men det skall vi lösa tids nog", säger kommunalrådet med tillförsikt. Det finns ju bra erfarenheter från spårvägen hur man sätter utlänningar på plats. Givetvis måste man, som sed är, inte ha någon information om betalsystemet annat än på svenska. Bara det ger ju en hel del böter och möjligheter för kommunens riddare att spänna sig. Så bör man ju inte göra det möjligt att märka när man kör in i en zon enligt Stockholmsmodellen. Hur man betalar bör man hålla hemligt eller göra så komplicerat så ingen icke svensk begriper ett dugg. Nu är det ju inget större problem emellertid eftersom de flesta betalmetoder ändå inte är tillgängliga för utlänningar. Det är ju lite magstarkt att tro att en utlänning skall betala 70 kronor i internationella bankavgifter för att betala 20 spänn i trängselavgift eller skaffa sig tillfälligt svenskt betalkonto. Inte har dom där utländska klantarna alltid mobiler heller när dom åker på semester.

Det riktigt roliga blir nog emellertid när man skall be, exempelvis det franska Gendarmeriet, om handräckning för att driva in avgifterna och förseningsavgifterna. Man har nog inte förstått hur det funkar i andra länder riktigt.

Ett resultat kan man nog vara ganska säker på emellertid och det är att de flesta utländska bilturister kommer att dra sig för att åka till Göteborg och Stockholm när det sprids ut vilka besvär man får. Det finns ju så många andra trevliga ställen att åka till. Franska turister kommer säkert att fråga efter de bevakade gratis infartsparkeringarna med gratis anslutande kollektivtrafik som finns i hemlandet. När dom inser att de riskerar att få bilen stulen eller bruten och dessutom får betala en fantasisumma för att åka i en skranglig spårvagn så undrar dom nog om dom åkte fel någonstans på vägen norrut och hamnade bakom gamla järnridån.

Om dom nu mot förmodan skulle hitta en infartsparkering och beslutar sig för att riskera hela semestern genom att lämna bilen där. Om dom lyckas kånka upp sitt bagage på bussen så kommer dom att upptäcka att man inte kan betala ens med svenska kronor. Man måste ha magnetkort och det kan man bara köpa i speciella affärer, inte på bussen. Någon sådan affär finns naturligtvis inte vid parkeringen. Där står man då mitt ute i Hotahejti med trötta barn efter flera timmars körning och har ingen möjlighet att komma vidare. Även den mest miljömedvetne kan väl svikta i en sådan situation? Lösningen blir troligen närmaste hotell utanför zonen och snabbt vidare till andra mål i Svea rike.

Föreställ er ett annat scenario där en sydeuropeisk familj kommer sent på natten med färjan eller söderifrån på motorvägen och lyckas hitta ett hotell, gör sig glada dagar på Lisberg och så småningom åker vidare. Föreställ er vidare när familjen tre månader efter får ett brev, troligen på svenska, som hotar om indrivning om man inte omedelbart betalar in 20 kronor + straffagift till Göteborg stad för något man inte begriper vad det är. Ett så´nt fint minne från Sverige! Finns det några PR-personer inom kommunen?

Kanske de göteborgska affärsmännen skulle vara intresserade av att betala en klumpsumma till kommunen motsvarande vad turisternas trängselavgifter kan uppskattas till - det vore nog lönsamt för alla parter.
Skicka en kommentar
Gadgeten innehöll ett fel