google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Sommar med rekordvärme och tidig rötmånad google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 23 juli 2015

Sommar med rekordvärme och tidig rötmånad


Det är frukttiden just nu. Affärer och marknaderna är knôkfulla av frukt. Problemet är emellertid att det varit över 30 grader varmt i 8 veckor nu och det gillar inte frukten. Den möglar eller ruttnar efter bara ett par dagar om man inte lägger den i kylen för då klarar den sig ett par dagar till.

Att frukten på marknaden som plockats där de växer är fulla av mögelsporer och annat som finns i naturen är ju inte så underligt, men samma sak gäller frukten man köper på de stora matmarknaderna – den håller sig inte heller. Tacka vet jag den fina polerade frukt man kunde köpa när jag bodde i USA – den höll sig minsann hur länge som helst.

Ett undantag från regeln är emellertid två jättefina äpplen som våra norska vänner hade med sig hemifrån Norge till midsommar – de är fortfarande lika fina och fasta trots att de legat i rumstemperatur i nästan en månad.

I övrigt så är svartmyror det största problemet – främst för katterna. Om man har, som vi har 250 år gamla keramikplattor direkt på jordgolvet så hittar myrorna upp i skarvarna och deras luktsinne är suveränt. De kan lukta sig till en skål med kattmat var man än ställer den och katterna gillar inte myror i maten vad än Baloo påstår. Jag har emellertid funnit på råd – jag skapar en vallgrav med vatten i. Man ställer kattmatskålen i en större skål med lite vatten i – stensäkert mot myror. Dom simmar ogärna.

Värmen har också inneburit en explosion av cikador – ljudet är öronbedövande när jag tar min dagliga promenad på garriguen i värmen. Det är faktiskt bokstavligt öronbedövande, vilket kanske är svårt att förstå från en så liten insekt. Trots att jag går i rimlig takt, tar pauser för att fotografera och har vatten med mig kan man vrida ur min tröja när jag kommer hem efter en timma. Eftersom nivåskillnaderna är stora i vår terräng blir det bra träning för ryggen och det behöver jag.

Inga kommentarer: