google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Manlig ättestupa google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

söndag 1 december 2013

Manlig ättestupa

Sverige är, enligt många, ett av världens mest jämställda länder. En del anser dock att vi inte kommit längre än talibanerna. Det får väl tillskrivas samma kategori åsikter som att det är värre att äta hamburgare och kyckling än de massmord som Breivik begick. Det är veganernas frontartist Morrissey som har torgfört den åsikten. Detta bekommer emellertid inte den norska Nobelkommittén, med dock Oslos borgmästare. Apropå fredspriset så borde Sture Bergwall vara en säker kandidat nästa år – han har ju inte mördat en massa personer, inte bara slutat med det, eller skall genom priset uppmuntras till att inte göra det, som man ofta får priset för. Nu spårade jag ur lite.

I Sverige får man inte ha olika pris för män och kvinnor hos frisören, man får inte ha tjejtaxi på nätterna och en riksdagsperson ansåg att eftersom kvinnor ju inte bär långbyxor (!!) måste man ändra skyltarna för övergångsställe. Vad anser de män som vill klä sig i kjol om det månne?

Lite märkligt tycker jag då det är att när min fru och jag får inbetalningen från Trygg för vår livförsäkring så måste jag betala flera hundra kronor mer – 25 % faktiskt – bara för att jag råkar vara man. Vi är lika gamla – jag är faktiskt några veckor yngre – och den enda skillnaden som Trygg känner till är just att jag är man och hon är kvinna. Riktigt obehagligt är att skillnaden i premie ökar kraftigt för varje inbetalning. Man känner liksom att man lever på lånad tid. Dom hoppas innerligt att jag inte skall ta ned skylten innan försäkringen upphör vid 70, men för säkerhets skull skall dom ha ut så mycket som möjligt innan det är för sent. Är detta verkligen lagligt?

Nu vet jag som släktforskare att kvinnor lever längre än män. Skillnaden verkar dessutom ha ökat under åren. Om man tittar på skillnaden idag är den ca 5 år mellan könen i Sverige. När jag tittar på mitt släktträd på över 14 000 personer ända från medeltiden så är skillnaden bara ½ år om man räknar de som uppnådde 15 års ålder. Att jag mäter så beror på att barnadödligheten förr var hiskeligt hög, men nu är närmast obefintlig.

Jag tycker, som människa, att det är ganska otrevligt att jag varje kvartal skall få ett brev som klart och tydligt talar om att jag har fem år mindre kvar av mitt liv bara för att jag är man. Det riktigt otrevliga är att ingen verka reagera på detta och försöka ta reda på vad det är i den samhälleliga strukturen som gör att jag redan som nyfödd kan förutse att jag skall dö tidigare är till och med en kvinnlig tvilling. Ta vilket förhållande som helst i samhället så skulle det ge upphov till domedagsrubriker.

I normala fall så förklarar man ju ofta skillnader i sjukdomsbenägenhet och dödlighet med genetiska skillnader ärvda från föräldrar. Just kön är väl en av de få situationer när den genetiska uppsättningen inte kan förklara skillnaderna - således måste det vara yttre faktorer. Således måste det vara sådant vi kan göra något åt - om vi bryr oss. Detta om något tycker jag är bristande jämställdhet, men jag har aldrig hört någon varken uppröras eller diskutera vad man skall göra åt det. Det minsta jag tycker man borde göra är att förbjuda diskriminerande kostnader för försäkringar och liknande. Jag vill inte bli betraktad som en statistisk kategori – jag är en individ.


2 kommentarer:

Anita sa...

Håller helt med dig, Jan-Åke!
Upp till kamp, avskaffa alla orättvisor, såväl för män som kvinnor!

Anita sa...

Håller helt med dig, Jan-åke! Avskaffa alla orättvisor, beroende på kön.