google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Hur bra och billiga viner blir svindyra google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

fredag 21 september 2012

Hur bra och billiga viner blir svindyra


Våra vänner frågar alltid om man kan köpa viner från vår region i Sverige. Nej, det kan man sällan om man inte vill betala alldeles för mycket och inte ens då. Det är ganska underligt eftersom vårt område dels är världens största vinområde, dels i amerikansk och brittisk litteratur beskrivs som de absolut mest prisvärda vinerna man idag kan köpa i Europa. Ett problem med vinerna är emellertid att man fortfarande tillverkar vinerna på traditionellt sätt, vilket innebär att man inte bör dricka dem omedelbart dom producerats utan gärna vänta några år tills dom fått mogna. Ett annat hinder kan vara att de är väldigt kraftiga, lite som de kraftigaste spanska vinerna som dom har mycket släktskap med.

Vinerna i vår region Corbières görs med den dominerande druvan carignan, som länge var en druva som gav enkla viner av låg kvalitet men med hög avkastning. På den tiden tog man ut 120 Hl/hektar och vinerna blev därefter. Numera tar man bara ut 25 Hl/ hektar och vinerna blir så kraftfulla så det går skytteltrafik upp till Bordeaux och andra regioner där man olagligt förstärker sina egna viner med vin från vår region.

Jag roade mig med att gå in på Systembolaget och se hur många viner man hade från världen största vinområde, som producerat vin sedan före Kristus – först i Frankrike. Det fanns 9 på beställningssortimentet alla väldigt dyra, vilket är anmärkningsvärt från ett område som är känt för hög kvalitet till lågt pris. Den absoluta toppnoteringen var ett vin från en gård några kilometer från oss, som vi aldrig hört talas om. Det kostar på Systemet 1068 kronor!!! Jag kollade på vingården och där kunde man köpa flaskan för 35 Euro, ett pris som jag aldrig skulle betala när jag vet att jag kan köpa de mest utsökta AOC Boutenac-Corbières för lite över en hundralapp. Det är ju inte undra på att viner från vår region inte tas in på systemet när man sätter sådana hutlösa priser.

De andra vinerna från Corbières hade priser från 93 till 804 kronor. Fastän jag är väl bevandrad i regionen har jag bara hört talas om två av vinerna. Det mest kända är kanske La Forge som är ett Boutenac-vin som kostar ungefär lika mycket från producenten och det får ju anses korrekt. Det odlas i vår by och tegarna ägs av en vän till oss som arrenderar ut till Gerard Bertrand, som blivit korad till årets bästa europeiska vinodlare 2011. Han är lite av en kändis i vinvärlden och gör bra viner, men hans Cuvée Villemajou från samma tegar som La Forge är oerhört mycket mer prisvärt för sina 11 Euro. Också det vinet är av den bästa appelationen, dvs. Boutenac-Corbières.

Om man skulle vilja dricka viner från specialsortimentet för mellan 500 och 1000 kronor så kan man väl ta bilen och åka hit ned och köpa dem på plats. Man får resan betald med råge om man lastar lite. Servar man sin bil och byter däck samtidigt så blir det ett rejält plus.

2 kommentarer:

Jerker Pettersson sa...

Hej Jan,

Jag följer med glädje dina inlägg från Languedoc.

Det du skriver om servicekostnader för bilar är intressant. I Sverige är det förbålt dyrt och anledningen är bl.a. den att bilsäljarnas marginal på själva bilen har minskat, varför de har höjt marginalen på det som kallas eftermarknad, dvs. service och delar. Det handlar bara om intäktsfördelning och har föga med produktionskostnader att göra.

Det andra som slår mig är det som jag som intresserad av Citroën erfarit, nämligen att i Frankrike gör man inte så mycket service. Attityden lär mera vara "if it isn't broke- don't fix it". Dvs. man gör något först när något är trasigt. En Citroën-bekant menar också att franska bilar är, eller har varit, gjorda efter principen att de ska servas minimalt. Jag börjar ana att han har rätt.

Hälsningar Jerker

Jan Granath sa...

Hej Jerker
Du har rätt i att man måste ta både eftermarknad och försäljningsvinst med i beräkningen. Det kom ju som en obehaglig överraskning för amerikanska återförsäljare när de japanska bilarna kom - ingen eftermarknad, vilket man ju var vana vid från sina egna märken. I Frankrike tror jag inte det beror på det dock eftersom bilar faktiskt är billigare här även om det är svårt att jämföra med alla garantier, motoralternativ och annat som påverkar. Det är så att alla tjänster, allt från sjukvård till hantverkare kostar oerhört mycket mindre här än i Sverige. Givetvis har det också med marginaler att göra, men då är det kostnader till samhället som fördyrar, inte sådant som har med tjänsten eller produkten att göra. Man får helt enkelt mer över även av ett lägre pris och på så sätt kan folk efterfråga mer och det blir rotation på även tjänstemarknaden.
Vad gäller specifikt bilar och serviceintervaller så stämmer det. Vår nya Peugeot 308 CC skall servas första gången efter 3000 mil och det är ju ganska mycket kan man tycka som svensk.
Mvh
Jan