google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Gudrun Schyman bränner 100 000 till förmån för lågavlönade kvinnor?! google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 6 juli 2010

Gudrun Schyman bränner 100 000 till förmån för lågavlönade kvinnor?!

Jag fick ett mail idag från Studio Total - ni kanske känner till dom från reklamen för Arvikafestivalen där dom hade spelat in en video med en ung flicka som fick orgasm. Väldigt relevant??!!

Nu har man tillsammans med Gudrun Schyman beslutat att elda upp 100 000 kronor till förmån för hennes microparti F! så att hon skall komma över 4%-spärren. Dom säger att dom gör det som en solidarietshandling för alla lågavlönade kvinnor och att det motsvarar den summa som de två delägarna ger sig själva mer i lön för att dom är män. Dom anser inte att dom är förtjänta av att tjäna mer än kvinnorna i gemen gör.

I sak sympatiserar jag med att dom nog inte är förtjänta av så mycket i lön och definitvt är det horribelt att man skall ha mindre lön på grund av kön eller någon annan kategorisering som inte har med ens skicklighet och duglighet att göra. Däremot tycker jag att manifestationen som sådan tar pris i effektsökeri och cynism. Nog borde någon grävande journalist dels kolla faktureringen mellan Studio Total och F! för att se om det finns någon ospecificerad post på 100 000 kronor, dels borde man kolla årets deklaration och bokföring och se om det finns någon post på samma summa upptagen under reklamutgifter eller goodwill (??) för Studio Total. I båda fallen faller det tillbaka på de fattiga kvinnorna och andra skattebetalare. Som extra research skulle man kanske kunna titta på hur mycket Gudrun Schyman själv tjänar per år och be henne elda upp det som överstiger en lågavlönad kvinnas, eventuellt en fattigpensionärs inkomster, men Gudrun Schyman är nog mer intresserad av att bränna andras pengar.

Nog är verkligheten underbarare än dikten?!

Emellertid - när jag skriver detta slår tvivlet ned på mig och jag undrar om det hela är en illvillig komplott mot Gudrun Schyman som någon belackare betalt för. Kanske mailet inte alls kom från Studio Total, kanske dom inte alls har något med Gudrun Schyman och F! att göra. Man kanske bara sprider denna absurda historia för att misskreditera Gudrun Schyman och hennes parti. Om det är så ber jag så mycket om ursäkt för att jag sprider bluffen vidare. Att jag är osäker på vilket säger emellertid något både om mig och om Gudrun Schyman.

PRESS-STOPP! Hon gjorde det verkligen!!! Se Politikerbloggen eller SvD

2 kommentarer:

Gutdan sa...

Hej i värme
Fiiina bilder från Frankrike och dina barnbarn.
Jag måste bara kommentera när du skriver om Gudrun Schyman och pengarna hon eldade upp.
Jag förstår inte varför det inte blev större uppståndelse i massmedia än de lilla man hörde och såg ???
Det rimmar dåligt när de styrande ena gången säger att de gamla inte kan få annan mat på tallrikarna för det finns det inte pengar till. De äldre som får sin man på servicehus etc får vacker finna sig i att äta potatisar som man kan använda som studbollar. Men att elda upp så mycket pengar är inte så stor affär. Förresten det är väl inte tillåtet heller att elda upp statens pengar ? ? Åh vad det kändes bra att skriva av sig lite. Nu funderar jag på att ta migs själv och hunden till nordpolen för varken jag eller hunden mår bra i denna värme. Ha en riktigt fortsatt bra sommar.

Jan Granath sa...

Visst är det bra att skriva av sig lite. Jag kollade faktiskt och det är inte olagligt förstöra pengar längre - men oerhört dum trots det.
Hoppas du hittar svalare platser.
Mvh
Jan