google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Svår musik och dålig akustik i Narbonne google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

söndag 28 februari 2010

Svår musik och dålig akustik i Narbonne

De senaste dagarna har mandelblommorna exploderat i alla dikesrenar. Det är ovanligt sent i år - så där fyra veckor, minst.

Vi har i Narbonne och hörde Barbara Hendrix i fredags. Hon har ju en fantastisk röst så vi var förväntansfulla. Det var helt utsålt i den ca 900 platser stora teatern. Det blev tråkigt nog en besvikelse. Att jag inte uppskattade det är förståeligt för jag har inte kompetens att uppskatta alltför avancerad klassisk musik, men att min fru höll med mig var mer förvånande, uppvuxen som hon är med klassisk musik och som har älskat den hon kallade "farbror" Jussi sedan hon var fem år.

Barbara Hendrix sjön en sångscykel av Schubert som jag tror heter "En vinterresa". Det var 1 timma och 15 minuter av "hertz und smertz". Jag börjar förstå varför det heter "lieder" för det var vad jag gjorde. Förmodligen älskar hon detta själv oerhört mycket, men rimligen borde publiken vara begränsad till en mycket liten grupp av konnässörer. Ändå gör hon världsturné med det.

Den franska publiken är emellertid väldigt entusiastisk och uppmuntrande även om/när dom inte gillar det så mycket. Stående ovationer och inrop är regel här oavsett prestation. Nu var ju framträdandet väldigt skickligt gjort med recitation på perfekt franska mellan sångerna, men Schubert är ju ganska svår faktiskt - och deprimerande. Att sedan musikteatern i Narbonne har en urusel akustik gör en ju inte gladare och i det fallet vet jag vad jag talar om för jag har arbetat i några år med att utforma ett operahus medan jag var aktiv konsult.

För att tala om något trevligare så har en vinnare korats i min tävling om en gratis släktforskningskurs. Peter Almqvist var blixtsnabb med svaret "matrilinjära anor" och får därför en kurs. Eftersom Peter var så snabb hade ju ingen annan en chans så jag gav alla som svarade på tävlingen 50% rabatt på kursen som tröstpris.

Inga kommentarer: