google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Våren är ändå på väg google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

fredag 14 januari 2011

Våren är ändå på väg

Min fru kom på att hon ville sy en Chaneljacka. Tyg hittade hon i Narbonne, mönstret kopierade hon från en jacka hon hade och sedan var hon omöjlig att kommunicera med tills den var hopsydd. Problemet kom när hon skulle hitta kantbanden. Stora kantbandsaffären i Narbonne besöktes och det tog tid. Lyckligtvis ligger det ett litet kafé mitt över gatan som säljer allehanda exklusiva drycker. Dom hade 50% rea på alla varor. Jag hittade en Armagnac XO som dom sålde för 30 euro.

Medan hon sydde färdigt sin jacka fixade jag en av mina favoriträtter bland det Sydfranska köket - confit de canard. Det är en av de lättaste saker man kan laga för det köper man färdig. Det är lår av anka kokta i sitt eget fett så det blir oerhört mört. Det enda man behöver göra är att ställa det i grillen en stund så ytan blir krispig. Sedan äter man det med exempelvis gröna linser som också finns på burk. Eftersom det är en väldigt kraftig rätt behövs ett kraftigt vin. Jag tog fram den sista flaskan av Château de Voulte Gasparet, Cuvé Romain Pauc, från 2004 som är bland det kraftigaste och mest smakfulla man kan hitta inom vår kommun. Nu är inte 2004 en stor årgång, men den var verkligen gudomlig - ett ganska dyrt samlarvin om man inte bor i byn förstås. Man måste emellertid lufta det en timma innan man dricker det. Vad än svenska experter säger så bör man man lufta kraftiga Corbièresviner. Man måste hälla av en liten skvätt, som man givetvis smakar på, för att få en större yta i flaskan som luften kan komma åt så vinet får ge ifrån sig lite instängdhet innan man dricker det.

Efter huvudrätten tog vi fram några ostar vi hade låtit tempereras. Det var en Petit Basque, en Saint Felicien samt en ost jag gillar, men som inte är särskilt exklusiv, nämligen en Société Crème. Det är små portionspaketerade ostar från Roquefort. Man kan närmast beskriva det som en väldigt vuxen Raketost, om någon minns den. Lite barnsligt kanske man jag gillar den verkligen.

Avslutningen var magnifik. Den nyinköpta Armagnacen med en cigarr från Dominica - El Credito. En av granndamerna ger mig alltid utsökta cigarrer i present - det här var julklappen. Det är en kort ock tjock mörk cigarr med smaker av valnöt och lite sötma. Kan det bli bättre? Ja det kan det. Katterna tittade anklagande på oss och då vet vi att det är svenska räkor dom vill ha. Det fick dom och alla var lyckliga.

Idag har vi ätit första lunchen på terrassen i 21 gradig värme. Dessutom har jag hunnnit med att byta motor på centraldammsugaren - skitigt - men nu suger den nästan upp mattorna. Ikväll kommer våra amerikanska vänner hit och provar Mannerströms ärtsoppa med varm punsch.

3 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Jag måste erkänna att det finns ett visst motstånd att "klicka upp" era bloggar fr Languedoc...

Gissa om vi är gröna av avund... :D

Jan Granath sa...

Ja - vi har det oförskämt bra här nere!

Eva sa...

Åh....så fin jacka! och gissa om jag längtar! blommar mandelträden? mimosan?