google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Kaxiga fransmän - hur blir dom sådana? google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

onsdag 7 mars 2012

Kaxiga fransmän - hur blir dom sådana?

Jag ser inte så mycket på TV, men borde nog göra det för att träna franskan. Det är emellertid några program jag tycker är sevärda. Det ena är Master Chef där man tävlar i matlagning under de mest krävande former. Det andra är The Voice, som är ett högkvalitativt program av typ Idol.

Det som jag gillar med båda de här programmen är att jurymedlemmarna visserligen är stenhårda och mycket kunniga, men också väldigt uppmuntrande mot de tävlande. Ingen behöver känna sig misslyckad utan även dom som slås ut får väldigt fin feed-back från juryn, bemöts med stor respekt och uppmuntras att utveckla det som inte blev så bra just då. Det är så långt från den förnedrings-TV som jag blev så trött på i Sverige när vi bodde där. Undrar vad det beror på att det är så kul att se på människor som fäller förnedrande kommentarer om andra, som man gör i vissa underhållningsprogram i Sverige?

Det enda som kommer i närheten av förnedrings-TV i Frankrike är frågeprogrammet som har Victoria Silvstedt med som representerar en fånig, dum, sexbomb till svensk blondin som programledaren skall driva med och göra narr av på det grövsta. Våra vänner förstår inte att vi blir upprörda å Sveriges vägnar, men när vi frågar vad dom skulle tycka om att man i ett svenskt eller engelskt program, som maskot och spefågel, hade en kortväxt, uppblåst fransman med basker och mustasch som luktade vitlök och uppträdde som ett fån så förstår dom direkt vad vi menar.

Det kanske finns annan förnedrings-TV i Frankrike också, men den har jag i så fall missat. En annan sak som gör mig förbluffad är hur oerhört verserade, frimodiga och orädda de helt vanliga människor är som  är med i programmen. Dom är inte rädda för att presentera sig och berätta vad dom är bra på, dom sjunger gärna en stump direkt in i kameran eller gör andra saker som jag aldrig skulle våga göra. För att inte tala om hur en del är klädda! Här verkar ingen bry sig om vad modervärlden bestämt är rätt just i år. Inte är allt vackert inte, men personligt är det.

En intressant tendens som som breder ut sig, till franska puritaners förskräckelse, är engelska ord med franskt uttal. I går hörde jag hur en flicka talade on "le ring" när hon visade sin förlovningsring. Programmen jag nämner ovan heter på franska Mastr Chäff och Dö Vöjse, men min favorit uttalsmässigt är ändå programmet Monej Dröp som är väldigt populärt här.



Inga kommentarer: