google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Sommarförberedelser i mars google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 13 mars 2012

Sommarförberedelser i mars

Vi har just städat terrassen efter vintern - klippt lite här, lagt på lite kompost där, sopat och fejat och ställt i ordning grillen för lunch. Min fru solar i bikini, katten solar eller promenerar på taket, jag sitter inne och skriver blogg. Nu väntar avtäckning av bouganvillan, samt inoljning av möblerna. I går gick vi en hel timma på den oändliga stranden i Narbonne Plage. Nog är det härligt när temperaturen kryper över 20 grader.

Det känns så härligt befriande att slippa bekymra sig för världshändelser, som hur det skall gå för Sverige i Eurovisionstävlingen, om Slatan fått något nytt skavsår eller vad Anja skall ta sig för resten av livet. Här i utkanten av civilisationen vet man så lite om sådant om man inte får rapporter från "det gamla landet" som svenskamerikanarna brukade säga.

Här talar man mest om att vi alla måste ha en alkomätare i bilen efter 1 juli i år. Från februari är det dessutom olagligt att ha en grej i sin GPS som varnar för fartkameror. Så har vi ju judisk och muslims slakt förstås som är en het potatis i den kommande presidentkampanjen. De troende på båda sidor försvarar sina seder med att dom använder såå vassa knivar. Elstötar för att bedöva det stackars fåret, som man gör i Sverige, anser man vara otänkbart. Det gör köttet oheligt på något vis. Det är ju trevligt att det är något dom är överens om.

Apropå vassa knivar så tänker jag förära vår granne - matmamman - en keramikkniv när hon fyller i morgon. Hon har fått knivar förut av mig, men brukar förstöra dom ganska snabbt eftersom hon skär mot alla tänkbara underlag och aldrig bryner dom. Hur det skall gå med en keramisk kniv som inte får användas på hårda underlag och inte brytas och bändas med vete tusan, men den blir ju inte slö förrän den går sönder i alla fall.

När vi åkte hem i går i bilen spelade jag gamla örhängen från 60-talet till min frus förskräckelse. Jag har kopierat ljudspåret från U-tube med ett gratisprogram som heter YTD, så nu har jag tillgång till både existerande och icke ännu existerande musik. Jag funderade då över att det går utmärkt att lägga ut all musik på U-tube och sedan tillhandahålla redskap för att gratis ladda ned musiken, men om man förmedlar en möjlighet mellan privatpersoner att dela musik som Pirate Bay gjorde blir man dömd till miljonskadestånd. Kan det ha att göra med vem som står bakom tjänsterna och var dom har sin hemvist tro?

4 kommentarer:

StormPartner sa...

Hej, ja jag läste detta om alkomätare. Gäller det även genomresande "turister" tro eller bara fastboende fransoser och andra..? Om inte du har svaret måste jag försöka hitta det nånstans, kanske konsulatet vet nåt?
Betr GPS:en var det en nyhet. Inte så orolig för just den detaljen. Men visst är det så att franska fartkameror mäter hastigheten bakifrån på nåt sätt. För mig verkar det alltid som om mätinstrumentet är vänt mot bilens akter när man passerat...? Kan du bekräfta eller dementera det tro?
Hälsningar SP

Jan Granath sa...

När det gäller fartkameror så mäter dom både kommande och gående trafik vad jag förstår så det är därför dom bara behöver ha en på varje ställe. Angående alkomätare så är jag ganska säker på att det gäller även turister. Man måste också ha två trianglar samt självlysande väst och en uppsättning glödlampor i bilen när man passerar Frankrike. Att ingen normal människa kan byta en glödlampa på en bil nuförtiden spelar ingen roll.
Det är nog som dubbdäck i Sverige.

StormPartner sa...

Tack för det, ha ha glödlampor, det är som du säger, då får man besöka närmaste verkstad. Jag hade en Saab som var jättesvår att byta på. Det var på kvällen för kanske 10 år sen och då lyckades jag få hjälp på en bensinmack men det är bara ett nostalgiskt minne. Nu är dom ekvilibrister på att grilla korv och dela ut postpaket på macken men skulle aldrig kunna byta en glödlampa. (Om den är bemannad alltså).

Jan Granath sa...

När jag bodde i Sverige anlitade jag ibland en murare som var så förb-ad på moderna mackar. Han skulle köpa ett tändstift, men det visste dom inte vad det var, sa flickan bakom disken - men nygräddade bugatti hade dom minsann sa han ilsket (baguetter).