google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Så mallig man blir av lite uppmärksamhet google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 22 juli 2010

Så mallig man blir av lite uppmärksamhet

Jag är fullständigt överväldigad. På senaste tiden har jag fått två verkligt hedersamma uppmärksammanden för mitt bloggande. Den första är från en av världens största släktforskarsidor, nämligen MyHeritage.com. Den andra förvånande nog från svenska Skatteverket. Men först den som  handlar om släktforskning.

Det damp ned ett mail från MyHeritage.com som meddelade att man under en tid gått igenom alla svenska internetsidor om släktforskning och nu utsett Sveriges 25 bästa sidor i ämnet. Jag blev väldigt glad när min släktforskarblogg Släktforskning för noviser fanns med på listan. I och för sig tycker jag nog - blygsam som jag är - att den är värd det, men jag blev mer förvånad att min andra blogg med samma namn och en annan adress som är knuten till min släktforskarkurs också fanns med på listan. Det är den inte värd. Som extra grädde på moset får jag nu använda den tjusiga "stickern" ovan på min blogg som berättar om min utmärkelse.
OBS - det gäller inte den här bloggen - bilden är bara en illustration.

Så var det Skatteverket i Sverige. Förra texten berättade jag ju om hur snabbt, enkelt och trevligt det gick till när vi fick tillbaka pengar från det franska skatteverket. Döm om min förvåning när jag på min logg såg att jag under några timmar haft en ström av besök på denna blogg från adressen "intranet.skatteverket.se". Ni kan själva kolla i loggen längst ned till höger på den här sidan. Klicka bara på länken "Real Time View" så ser ni.

Nu undrar jag givetvis vad som gör mig förtjänt av en sådan uppmärksamhet från svenska skatteverkets personal. Vad jag vill tro är att man för intern kvalitetshöjning har lagt in en sk. feed där alla inlägg på Internet där ordet "skatteverket" förekommer dyker upp. I så fall - smart och trevligt. En annan tolkning kan ju vara att man på något undefundigt sätt använder samma metoder i jakten på personer som tjänar 4,50 om dagen på sina Google AdSense annonser. I så fall är det mindre trevligt även om jag som ärlig skattebetalare inte drabbas.

Nu tror jag faktiskt mer på min första tolkning och nog vore det kul om någon från Skatteverket kunde kommentera och berätta hur det förhåller sig.

Visserligen skrev jag inte uttryckligen i min text att det gällde min franska deklaration och det franska skatteverket så jag är ledsen om någon på svenska skatteverket blev besvikna när det gick upp för dem att berömmet var för någon annan. Nu insåg dom nog det ganska snabbt för så lättsinnigt och slarvigt skulle aldrig det svenska skatteverket agerat. Där hade dom nog behållit pengarna åtminstone ett år och gett mig skattetillägg dessutom för feldeklaration pga underlåtenhet att ta upp underlag för sociala avgifter.

Den observante läsaren kunde också sluta sig till att det inte handlade om Sverige då jag berättade att vår bankman deklarerade gratis åt oss. Ingen svensk bank har väl någonsin gjort något gratis för sina kunder.

Jag vill emellertid tacka Ing-Britt på Skatteverket i Göteborg för hennes hjälp med att fylla i en SINK-ansökan häromdagen. Tack för trevligt och kunnigt bemötande - det är uppskattat!

Tillägg 2010-07-23: Jag måste bara göra er uppmärksamma på Ingers länk till Expressen nedan.

3 kommentarer:

Inger Haga sa...

Intresset från Skatteverket kanske beror på det här..

http://www.expressen.se/ekonomi/1.2072078/connys-misstag-i-deklarationen-kostar-honom-16-700

Jan Granath sa...

Tack Inger för länktipset - det var verkligen värre än jag kunde föreställa mig.
Franska skatteverket har faktiskt överseende med både att det är mänskligt att göra fel och att man kan bli lite sen ibland med inbetalningarna. Huvudsaken är att man rättar till det. Dessutom är tjänstemännen/kvinnorna trevliga och hjälpsamma, men det är dom ju i Sverige också.
Mvh
Jan

Budapest sa...

Bra tips! Och grattis också :)