google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Näthandel i Grönköping google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

måndag 19 juli 2010

Näthandel i Grönköping

Under 15 års tid har jag köpt böcker från Amazon - både amerikanska och engelska. Jag har köpt hårdvara och mjukvara från USA och andra länder över nätet. Jag har ringt små blomsteraffärer och hantverksbutiker i småstäder i Sverige för att beställa presenter till vänner och bekanta. Aldrig någonsin har det varit minsta tvekan eller besvär att få saker levererade vart som helst i världen eller att betala med Visa-kort, svenska eller utländska.

Om man däremot försöker beställa något från en svensk internethandel när man bor utomlands blir det tvärstopp. Nog är det underligt att den globaliserade Internethandeln i svensk version inte klarar av att handla med annat än personer som är skrivna och bor i Sverige och har svenska betalkort. Detta är en unik svensk specialitet inom näthandeln i världen. Jag har tyckt mig märka att många av de nätvaruhus som har problem med kortbetalning anlita betalföretaget Klarna.com - kanske det är dom som har huvudkontor i Grönköping.

Allra värst är det med bok- och musikhandlare. Jag har nu ända sedan jag flyttade till Frankrike försökt köpa svenska böcker på Internet från svenska nätföretag. Det går inte! Alla jag undersökt har regeln att man måste vara skriven i Sverige och ha svenskt personnummer för att få handla. Man undrar varför när man betalar med ett kort där alla säkerhetskontroller kan genomföras så enkelt. Jag har försökt allt. Senast angav jag mitt svenska personnummer och en väns c/o adress i Sverige, men inte tusan gick det inte. Det visar sig nämligen att man har en spärr som inte tar utländska betalkort!!!

I det här fallet var det CDON jag försökte få handla hos utan framgång. En annan gång lyckades jag med tvekan få handla musik av Ginsa eftersom jag kunde ringa dom och förklara situtionen. Då gick det bra att ge dom mina utländska kortuppgifter per telefon, men inte via deras näthandel. CDON har däremot ingen telefon så dom kan man bara kommunicera med på deras egna villkor. Dessa villkor är att man accepterar "inga personer som inte är skrivna i Sverige som kunder på CDON och dessutom inte utländska betalkort".

Man skulle ju kunna begära att företag som sysslar med affärer skulle vara lite smartare. Man uppskattar att det bor ca 250 000 personer födda i Sverige inom EU och det totala antalet utlandssvenskar i världen uppskattas till nära en halv miljon. För alla dessa är det näst intill omöligt att få tag på svensk litteratur. Snacka om en outnyttjad affärsidé för den nätbokhandel som gör det möjligt för alla dessa att köpa svenska böcker på ett enkelt sätt.

Ibland hävdar man licensavtal och rättighetet när man försöker handla av svenska företag från utlandet. Så är det exempelvis med den svenska elekronikbranschen. En underlighet är att detta inte verkar gälla när man handlar av utländska företag från Sverige, en annan underlighet är att de utländska nätbokhandlarna inte tillhandahåller svensk litteratur så någon illojal konkurrens kan knappast förekomma.

Man kan bara konstatera att musik- och mediabranschen än en gång bevisat att dom befinner sig i en annan tidsålder än resten av världen och i en kultur där kunden skall veta hut och rätta sig efter branschens okunnighet. Man får väl kolla om PirateBay har böckerna som CD för hembränning - förlåt nedladdning.


Bilden är lånad från Grönköpings Veckoblad där man kan läsa om en annan typ av hembränning än den mediabranschen normalt bekämpar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
har du provat med bokus.com? Nu har de iofs bara böcker, men de säger sig leverera till Frankrike.

/Conny

Jan Granath sa...

Tack Conny för tipset - det skall jag testa.
Mvh
Jan