Höjdpunkten på
hemresan var besöket på Palais Idéal du Facteur Cheval i Hautrives i
Rhônedalen. Brevbäraren Ferdinand Cheval vandrade med sin postväska i mitten av
1800-talet. Han studerade naturen, speciellt underligt formade stenar, han tjuvläste
de tidskrifter och tidningar som han skulle dela ut och framför allt
filosoferade han över livets mening, viljan och människans förmåga.
En dag, 1879 vid
43 års ålder, blev han särskilt inspirerad av naturens under och beslutade sig
för att bygga ett palats som skulle spegla naturen och människans förmåga att
göra det omöjliga. 33 år senare hade han, med egna händer, byggt varje sten på
ett av de mest fantasieggande byggnadsverk man kan skåda och som senare
inspirerade många kända konstnärer och arkitekter, som Picasso, Dali, Max
Ernst, tulltjänstemannen Rousseau samt Gaudi. Man påpekar att man inte kan
inordna honom i någon känd konstgenre, men hur skulle man kunna det. Han var
helt självlärd. Allt kom från honom själv och de konstnärliga riktningar som,
genom hans inspiration, kom att representeras av Gaudi, Dali och Picasso
tillerkändes dem och han, som var ursprunget, glömdes bort.
Om ni tvivlar på
detta är det bara att studera bilderna av Chevals skapelse ovan och
bilder från Gaudis Parc Guell eller Dalis fantasielefanter som är placerade i
Gala Dalis trädgård i Pubol. Chevals skapelser är långt tidigare och hade studerats
ingående av hans mer berömda efterföljare.
Ferdinand
arbetade således i 33 år mellan 1879 och 1912 med sitt slott. Det är 10 000
dagars arbete. Det skall tilläggas att han hade familj och bodde precis bredvid
sin byggplats. Han dog 1924, 88 år gammal och hade då träffat många av de som skulle bli det nya seklets stora konstnärer, vilka besökt hans byggplats. 1969 utnämndes hans
skapelse till arkitektoniskt monument och ett enastående exempel på naiv
arkitektur. Det ägs idag av staden Hautrives.
2 kommentarer:
Intressant! Hade aldrig hört talas om. Påminner mig lite om Gaudi just, som ju också var inspirerad av naturen, med mkt rundade former.
Gaudi och Dali lär också ha hämtat inspiration med hjälp av mer påtagliga medel som förskjöt deras perspektiv och fick verkligheten att framstå mer böljande och rundad.
Skicka en kommentar