google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Att lära sig att släktforska – en trevlig höstsysselsättning google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

lördag 14 september 2013

Att lära sig att släktforska – en trevlig höstsysselsättning

Hösten bryter snart ut även om det fortfarande är sommarvärme. Den andra skörden av fikon är precis mogna så det är bara att gå ut i naturen och hitta de som andra inte hittat. De blå är godast, men de gula är också väldigt fina om de bara är riktigt mogna, Fikon skall vara mycket mjuka och börja spricka lite i skalet – då är dom som bäst. För att hitta sådana måste man nästan ta dem från trädet. Dom är väldigt goda att äta till ost, men man kan grilla dom till ankbröst också, vilket är en njutning. Jag har också plockat blommande vild fänkål och kryddat snaps med. Det blir bra till jul. Någon vidare björnbärsskörd blir det dock inte, eftersom sommaren varit väl torr.

Sedan vi kommit tillbaka från Sverige har vi tagit upp vandrandet. Jag väljer ordet vandring eftersom promenad låter väl enkelt när höjdskillnaderna börjar bli mellan 100 och 200 meter på en 6-kilometers sträcka. Jag har skaffat en gratis App, som är kul att använda. Den heter Runtastic och är riktigt rolig.

Idag tog hösten en halt – det var 27 grader och vindstilla och stranden full av folk och varmt i vattnet. Det blev en promenad i vattenbrynet på så där 6 kilometer och därefter lunch.
Annars har vi haft glädjen att återuppta umgänget med alla vänner efter sommaren. Under sommaren blir det inte mycket man ser av varandra eftersom alla har fullt hus med gäster, som vill uppleva sommaren vid Medelhavet. Nu tar vi igen det och går ut och äter tillsammans på trevliga restauranger eller träffas hemma hos varandra.

En kul grej inför hösten och vintern är att jag blivit tillfrågad om att bidra som släktforskningsbloggare på seniorsajten Mitt Nu. Jag kommer att erbjuda en nybörjarkurs i släktforskning som vem som helst kan följa, endera genom Mitt Nu eller direkt från min blogg Släktforskning för noviser. Vill man träffa andra släktforskare kan man bli medlem i den trevliga Facebookgruppen Släktforskning för noviser där man får hjälp med allehanda forskningsproblem.

Bilden ovan visar ett handmålat släktträd från Genea Murgia

3 kommentarer:

Alf sa...

Hej!

Det är ett mycket intressant tidsfördriv att forska om sin egen och till och med andras släkt.

Men jag undrar om det inte är ännu roligare att forska om militära företeelser och byggnader.

Själv fick jag tillsammans med min sambo förra året möjlighet att ha tillgång till ett gammalt soldattorp i Skånings-Åsaka. Man hade ingen historia om det mer än att det följde med då deras far köpte gården.

Torpet var lite ovanligt då det till och med hade källare under en del av torpet. Och i ett av rummen fanns hanhyvlad dubbel pärlspont i taket.

Jag blev nyfiken på det hela och som gammal släktforskare började jag forska på torp i Skånings-Åsaka och i synnerhet detta. Hittade lite om soldaterna på soldatskivan Sveriges släktforskarförbund gett ut för ett antal år sedan. På lantmäteriets historiska(häradsekonomiska) kartor hittar jag hur byn och torpets placering var före laga skifte.

Men den stora guldgruvan blir då jag går in och läser vad militären skrivit i alla sina generalmönsterrullor. Kombinerat med husförhör och annat material så kom jag ända till 1791 där "mitt" torp troligen föddes. Men har i alla fall alla soldater och annat folk som bott och nyttjat stället sedan dess och fram till idag.

I höst/vinter blir mitt egenpåtagna projekt att vaska fram alla personer som bott och verkat i Skåning-Åsakas 10 soldattorp underlydande Skaraborgs regemente. Med framför allt Arkiv Digital på nätet lär det nog gå ganska bra.

Tyckte jag ville visa att det finns annat än ens egen släkt som kan vara intressant att få reda på. Gräv där Du står kan man säga!

Lycka till med Ditt eget forskande.
alf helin
Min hemsida: http://www.alf-helin.se

Jan Granath sa...

Hej Alf
Det låter verkligen intressant att utveckla sin historiska forskning som du gjort. Jag tänker ta mig friheten att lägga ut en länk till din sida på min Facebooksida så det kan inspirera andra släktforskare.
Med vänlig hälsning,
Jan

Eva Johansson sa...

Att forska om andra släkter än de egna är verkligen intressant. Det spelar ingen roll att inte jag själv är släkt med dem jag forskar om, det är själva detektivarbetet som är kul. Själv har jag till exempel forskat om det torp vi hyrde i ett antal år, och det var fantastiskt roligt att få bekräftat en del gamla historier som folk i trakten kunnat berätta om människorna som bott där. Historien finns närvarande överallt.