google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Allt skall vi dela med oss av google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

onsdag 18 september 2013

Allt skall vi dela med oss av

Sedan vi kom tillbaka från Sverige har vi kommit igång riktigt bra med vår motion. Jag försöker få tillbaka den kondition och muskulatur jag hade innan jag blev sjuk och min fru måste också röra sig mycket för sin hälsas skull. Det kanske inte låter så märkvärdigt, men vi har gått snabbt i 25 kilometer den senaste veckan. Tar man emellertid med i beräkningen att alla våra slingor har minst 100 meters höjdskillnad så blir det ganska bra motion.

Att vi kan veta detta beror på att min bror tipsade mig om en App som heter Runtastic som ger all möjlig statistik för varje runda man tar. Det är ganska trevligt att veta hur långt man går, hur länge man går och vilken hastighet man håller och hur stora stigningar det är. Man kan också följa sin rutt med hjälp av GPS och se på en karta precis hur man gått. Lite töntigt kanske ni tycker, men det är ingenting mot vad som man kan göra om man är en riktig motionsnörd.

Om man vill kan man köpa och koppla till pulsmätare och blodtrycksmätare så man exakt vet när slaganfallet skall komma om man tar i för mycket. Givetvis måste man också ha speciella motionstrikåer, som säkert kostar tusentals kronor samt skor som kostar som en måltid på bättre restaurang.

Det som emellertid chockade mig lite var när jag tryckte på funktionen ”People around you” och fann att jag kunde följa två kvinnor i grannbyn som var ute och gick i skogen. Om jag vore tjuv eller våldtäktsman skulle en sådan service vara oumbärlig eftersom jag kan lägga mig i bakhåll på exakt rätt ställe för damerna i fråga. Nu kollade jag inte men eftersom deras alias fanns angivna antar jag att jag kan gå in på deras profil och i sann Facebookanda se hur gammal personen är och om hon är snygg eller inte. Den första kategorin kriminella föredrar troligen äldre damer, medan den senare vill ha lite färskare exemplar. Hur i herrans namn kan man erbjuda en sådan tjänst och varför stänger inte folk av det när dom motionerar. Som extra tjänst kan man också heja på varandra över nätet. ”Kämpa på nu”, ”Bra spurtat” eller bara vanliga glada tillrop. Detta förutsatt att man har hörsnäckan instoppad i örat och sladden inte trasslat in sig i sladden till pulsmätaren och den för blodtrycket. Lyckligtvis kan man ta bilder under tiden man motionerar som sedan kopplas till exakta platsen där man tog bilden. Det blir oumbärligt för polisen om man har sinnesnärvaro nog att fota boven som överfaller en.

Kanske det här ändå blir som med alla de som inreder kök för fantasisummor, köper kaffebryggare för tiotusentals kronor och japanska köksknivar som kostar en mindre förmögenhet och bara använder allt detta för att skära upp hämtpizzan.

 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevlig blogg du har den gillar jag hälsning kj

Jan Granath sa...

Tack för det!