google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Vintern kan vara riktigt angenäm google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 13 januari 2011

Vintern kan vara riktigt angenäm

Jag trodde aldrig jag skulle säga att jag gillar vintern, men vintern här nere är väldigt angenäm. Vinter för mig var förut barndomens vintrar i Bergslagen när jag väntade på skolbilen i 15 graders kyla och snålblåst inpackad som en mumie av min mor. Vinter är också 30 år i Göteborg när man inte såg solen på fem månader och regnet strilar ned varenda dag och depressionen låg sig som ett vått täcke över livet.

Här kan visserligen vintern vara snålblåst viss dagar, men oftast underbart ljusa dagar, väldigt ofta sol, oftast mer än 10 grader varmt och så finns havet ganska nära. Härom dagen promenerade vi på stranden i Narbonne Plage. Det var absolut folktomt kilometer efter kilometer. Om man tittade söderut såg man de snöklädda Pyreneerna och i norr såg man Sete höja sig över horisonten. Det är faktiskt mer än 15 mil mellan platserna - snacka om klart väder.

Annars har det blivit mycket hantverk de senaste dagarna. En av sönerna till våra amerikanska vänner - Ian Henderson - är en oerhört skicklig smyckedesigner. Normalt gör han smycken som är så dyra så det inte är möjligt för någon att köpa, men nu har min fru och han varit fullständigt uppslukade i vår verkstad och tillverkat mer ordinära saker. Hon har lärt sig jättemycket och haft hur skoj som helst.

En kul, lite mer överkomlig grej han gör är smycken av aluminiumtråd och krympslag - sådan man använder för att täta elektriska kontakter mot väta. Nu är det inte min frus grej riktigt utan det har blivit mer ordinärt silversmide dom ägnat sig åt. Jag får ägna mig åt att läsa och blogga och klagar inte alls över det. Nästa vecka tar jag över verkstaden och då blir det andra grejor. Tråkigt nog blir det första att byta motor på centraldammsugaren, men när det är klart kanske även jag kan göra något skoj.

Idag får det bli långa promenaden eftersom det redan är över 15 grader ute och klockan är strax efter 11 på förmiddagen.

3 kommentarer:

Karin Kloo sa...

Det är vår första hela vinter här i Languedoc och det är helt ljuvligt!
Trodde nog att januari skulle vara lite kallare, men 18 grader idag är lätt att vara lycklig över...

Hälsar Karin

Jan Granath sa...

Visst är det härligt och bättre blir det. Du får inte missa Mimosafestivalen i Roquebrun som kommer i februari. Se http://france-midi.blogspot.com/2008/02/mimosafestival-i-roquebrun.html
Mvh
Jan

Karin Kloo sa...

Ser verkligen fram emot mimosafestivalen!
Har ett mimosaträd i kvarteret som jag håller koll på...

läget nu:
http://brevfranservian.blogspot.com/