google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Ian Rankin skrev handboken för konstkupp google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 7 oktober 2010

Ian Rankin skrev handboken för konstkupp

Det blev en väldigt lång promenad idag - längre än jag hade räknat med skall vara mitt dagliga pensum, eftersom jag bestämt mig för att gå upp till brandbevakningstornet för att se på utsikten. Det blev hela 12 kilometer ToR med en nivåskillnad på 200 meter. Nu kan jag riktigt höra hur min nätvän Stephan fnyser föraktfullt eftersom han cyklar 50 kilometer i snabb takt dom dagarna han har träningsuppehåll. En annan nöjer sig ju med det lilla.

Nu var det värt besväret för utsikten var hänförande där uppe och på vägen dit, men det blåste som tusan. Tur att det var varmt annars hade det varit lite obehagligt. Man blir ganska hänförd när man kan se hela 360 grader och i norr ser Montagne Noir och i söder Pyrenéerna. Lite disigt var det men ändå vackert.

Jag kunde göra en så lång promenad idag ensam eftersom min fru helt oförhappandes måste åka till Lyon och hämta en av våra vänner som blivit sjuk och behövde åka till sin läkare i Montpellier. Tråkigt och jobbigt. Jag får laga en god marulk med vinsås åt henne när hon kommer hem och öppna ett gott vin till så hon får koppla av.

Jag läste i bladet att man gjort en  konstkupp på Malmö Museum. Det är ju inte så kul, men det dråpliga är att ingen hade upptäckt att tavlorna saknades fast det var internationella mästerverk. Än dråpligare är att jag faktiskt läste om hur en sådan kupp kan genomföras för två veckor sedan. Den brittiske författaren Ian Rankin beskriver nämligen exakt en sådan kupp i sin bok Öppet hus. Kanske Malmöpolisen skulle läsa den och få lite hjälp i letandet efter skurkarna.

Dom som läser den här bloggen kanske har märkt att det ibland smyger sig in en del knastertorra gamla ord och uttryck som ingen använder längre. Min fru skrattar ofta åt när jag använder ord som "trampcykel" exempelvis, men jag är stolt över det. För den som är intresserad så finns det faktiskt en grupp på Facebook som listar utrotningshotade ord. Jag använder dom ständigt så än lever dom. Jag kanske kan få något bidrag från EU för att bevara en vokabulär biotop som är hotad.

Inga kommentarer: