google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Gör-det-själv-kit för en modern deckare google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

onsdag 20 oktober 2010

Gör-det-själv-kit för en modern deckare

Jag har ändrat mina läsvanor en del på senaste tiden. Dels läser jag en del som min fru rekommenderar och finner att jag faktiskt gillar många av hennes val även om det fortfarande är så att vi har ganska olika smak när det kommer till ytterkanterna. Jag har läst ganska mycket historiska romaner på senare tid som Katedralen vid havet, Ken Follets historiska böcker och Conn Igguldens romaner om Caesar, liksom Kate Moss böcker om Carcasssone. De första tre författarna tycker jag var oerhört bra men Kate Moss böcker orkade jag bara med på grund av att det var intressant att läsa om Carcassonne. Fortfarande återfaller jag emellertid till min gamla last att läsa deckare och det är framför allt det jag har funderat lite över.

Om man är trollkonstnär kan man köpa trick av andra trollkarlar och om man är dataprogrammerare finns hela bibliotek av procedurer man kan hämta på Internet och klistra in i sina program. Jag börjar misstänka att samma sorts bibliotek av idéer och karaktärer finns att tillgå för nutidens deckarförfattare, åtminstone de svenska.

Jag är nämligen genuint trött på svenska deckare med några få undantag. Det gäller även norska förresten, men dom danska författarna höjer sig klart över de föregående och är nästan i klass med de brittiska enligt min åsikt. Visserligen säljer svenska deckare bra utomlands i kölvattnet av Stieg Larsson, men med få undantag tror jag det blir kortvarigt.

Jag kan föreställa mig hur det går till att producera dessa själlösa alster - ofta en per år - där den ena boken är den andra lik och man ständigt tycker man har läst boken tidigare även om den är nyutkommen. Dessutom händer det alltsomoftast att man mitt i en bok inser att man faktiskt har läst den tidigare, men inte minns ett smack av den från förra gången.

Troligen finns det någon postorderfirma för självutnämnda författare där man kan finna allehanda nybörjarkit för en rafflande deckare. Ett deckarbranschens gör-det-själv, som Claes Olsson ungefär. Kanske finns det en katalog någonstans med följande produkter.

  • En överviktig trött manlig kriminalpolis med relationsproblem - säljes nu till specialpris i kombination med vacker kunnig bi- eller homosexuell kvinnlig polischef. Den senare kan även kan fås som åklagare.
  • Manlig pedofil - finns i flera modeller som äldre släkting, betrodd politiker eller enligt önskemål.
  • Osannolika karaktärer finns i många modeller - populära modeller är:
    • Intellektuell mjukis i utförande som livsfarlig gangster
    • Knivskarp detektiv i utförande som äldre disträ tant (en gammal modell som alltid är lika omtyckt). Görs numera även i manlig, knarrig variant.
    • Förtappade skurkar i utförande som "good guys". Finns i religiöst, idealistiskt, politiskt utförande m.fl. Både manliga och kvinnliga modeller. Ger ett spännande överraskningsmoment i slutet av boken - mycket omtyckt.
  • Kvinnliga poliser - extremt sexiga och kunniga, levereras i sexpack med olika etniskt ursprung.
  • Psykopater och grovt kriminella av olika etniskt ursprung. Mycket användbara som bifigurer för att förklara bristande logik i handlingen.
  • Extremt vackra och smarta superkvinnor kan fås i alla modeller som journalist, jurist, läkare etc. Finns både som skurk och hjältinna. Patologmodellen är för närvarande slutsåld, men en ny uppgraderad version kommer inom kort att finnas i lager.
  • Yngre manliga eller kvinnliga poliser som inte ännu kommit ut ur garderoben kan fås skräddarsydda i olika roller och för olika intriger.
Vi slumpar bort ett utgående lager av:
  • Gärningsmän i utförande som butler
  • Hjältar i attraktivt manligt utförande. 50% på den utländska modellen "007" och de svenska modellerna "Christer" och "Hillman".
För den som kört fast och inte får ihop intrigen finns "första-hjälpen-kit" innehållande:
  • Lösning av fallet genom att någon drömmer, användning av spåkvinna, ingivelse från ovan, spöken och ockulta väsen inklusive gengångare, hallucinationer vid sjukdom, inverkan av droger eller medicinering, trötthet eller liknande.
  • Lösning av fallet genom anonyma brev, annonser i pressen, att det plötsligt händer - ingen vet hur - och andra nödlösningar kan fås efter behov (begär offert)
Dessa nödhjälps-kit kan också användas mer offensivt då en deckare måste framställas extremt snabbt. Med dess hjälp krävs ingen logik i handlingen och tidigare skeenden behöver inte på något sätt hänga ihop med bokens upplösning. Detta är emellertid inget att rekommendera för dem som vänder sig till läsare av puzzeldeckare. För den som inte klarar av att skriva en intrig som inte läsaren genomskådat redan i kapitel två är det emellertid en utmärkt produkt.

Med varje leverans medföljer beskrivning av olika sätt att infoga karaktärerna och handlingsmodulerna i befintlig intrig. Vid svårare fall debiteras installationshjälp per timma.

Inga kommentarer: