google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Folk går alltid på det - bara det är modernt google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 16 februari 2012

Folk går alltid på det - bara det är modernt

Jag skrev för ett par år sedan om den oerhörda marknaden för kaffemaskiner och kaffe i alla dess former. Jag älskar gott kaffe, men vill bestämma själv vilken sorts kaffe jag vill dricka, vilket är närmast omöjligt idag. Nu har väl snart varenda hem någon form av fånig kaffemaskin som man bara kan ladda med patroner från just det märke som säljer maskinen. Jag har druckit många varianter av detta kaffe, men inget har varit särskilt bra.

Att dom här maskinerna blivit så populära beror nog på att dom dels ser fräcka ut, dom är ganska billiga och det är lite häftigt att ha en dosettautomat på diskbänken. Det är inte nog med att man inte kan få bestämma vilket kaffe man skall dricka - det är dyrt också. Jag sökte på nätet för att ta reda på vilket kilopris som kaffet i dom där små burkarna eller påsarna betingar. Det kan man inte får reda på för ingenstans står det hur mycket kaffe en dos innehåller. Lika bra är väl det?

Att man får telefon gratis när man binder sig för ett dyrt abonnemang vet vi ju redan. Att vi får en skrivare för nästan ingenting och sedan inser att färgpatronerna kostar mer än skrivaren har vi också upptäckt. Man undrar hur det skall sluta? Kan man få rabatt på bilar om man tankar dubbelt så dyr bensin på OK i framtiden. Jag som vill ha riktigt kaffe från hela bönor får betala ganska mycket för en kaffebryggare eftersom man inte tjänar något på mig på eftermarknaden. Nu lurar jag dom för jag har en gammal kvarn från Braun som funkar utmärkt och en bra högtrycksexpressomaskin som jag kan ladda löskaffe i.

Nu är dagarna räknade för dom som vill vara inne. Den nya trenden är nämligen bryggkaffe - ni vet den där gammaldags tantmetoden som man förr kallade Melittakaffe. Numera heter det "drop coffe" och kommer från det fina gamla kaffekulturlandet USA. Nu blir det att slänga alla urmodiga automater och bullets och borsta av den gamla filtertratten. Givetvis kommer det snart att dyka upp trattar i specialutförande som bara moderna svindyra filter passar i. Troligen blir det filter med inkapslat kaffe i väven som dom har på flyget så man inte skall kunna hälla i vanligt Gevalia, Zoegas eller Löfbergs.

Det är jobbigt och dyrt att hänga med.

Tillägg under eftermiddagen 16/2 2012: När jag besökte matvaruaffären kollade jag priserna per kilo. Den mer simpla varianten där kaffet ligger i små runda påsar betingar ett pris på ca 200 kronor kilot, men dom riktigt häftiga som halva Hollywood gör reklam för kostar mellan 600 och 700 kronor per kilot. Då lär det ändå vara billigare här i Frankrike. Hoppas det blir gott kaffe!!

Inga kommentarer: