google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Grattis på 89-årsdagen mor google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 28 februari 2012

Grattis på 89-årsdagen mor

Idag vill jag framför allt sända ett grattis till min mor Maywor, som fyller 89. Jag vet att man inte får tala om en dams ålder, men vid en viss punkt anser jag åldern vara ett adelsmärke, även om vår kultur i övrig inte delar min uppfattning.

Hon berättade att hon hade varit lite trött ett par dagar för hon hade bakat både wienerbröd, chokladbisquier och mördegsformar med fyllning av mandelmassa inför födelsedagen. Jag kan försäkra att det inte är några amatörvarianter, utan bakverk av en klass som få konditorier kan prestera idag. Idag var hon emellertid pigg och glad och hade en jättetrevlig stund tillsammans med släktingar som kommit på besök från Frövi. En före detta slöjdelev hade också kommit på besök och hjälpt henne med arrangering av "fådda blommor" och med kaffekokning.

Vi själva njuter av den första riktiga vårdagen. Det är rejält över 20 grader på terrassen så vi bestämde att vi skulle äta lunch ute idag. Det blev ett extra glas vin efteråt och min fru och katten satt och njöt i solen. Innan dess hade vi tagit dagens promenad på drygt en timma uppe på höga Garriguen där det var underbart idag i solen.

Dessutom har jag börjat förbereda växterna på terrassen inför sommaren. Försiktig vattning, rikligt med kompost och så småningom beskärning väntar. Det är lurigt så här års för förra året fick vi snö i mars så man får inte vara alltför optimistisk. Optimistiska är emellertid mandelträden som har bestämt sig för att det är vår. Det är helt underbart vackert!

Inga kommentarer: