Jag måste erkänna att jag har ägnat mig åt samma
kadaverdisciplin som Björklund nu får så mycket ovett för att ha föreslagit. Låt
mig därför nyansera debatten lite.
Under 25 års tid undervisade jag på Chalmers arkitekturskola.
Skolan är lite speciell eftersom det krävs absolut toppbetyg i alla ämnen för
att komma in på sina betyg. Det sista decenniet jag arbetade kunde man även
komma in via de lämplighetstester som arkitekturskolorna hade, men betygsvägen
var stängd för de allra flesta ”normalbegåvade” sökande. Trots det fanns det så
många med extrembetyg att man tvingades lotta in elever vissa år. De mest
hängivna eleverna hade förgäves sökt i flera år innan de kom in, och det i en
utbildning som ofta inte hade varken en strålande arbetsmarknad eller extremt
höga löner att se fram emot. Att bli elev på Chalmers arkitekturskola var
således ett oerhört privilegium, som var ytterst få förunnat.
Skolan var också speciell i ett annat avseende. Redan på
tidigt 70-tal avskaffades graderade betyg och så kallad problemstyrd
undervisning infördes. Projektproblemen var i de flesta fall hämtade ur
verkliga konkreta problem i samhället där intressenterna blev ”extralärare” åt
grupperna. Arkitektur på Chalmers var landets första högre utbildning med denna
nya pedagogik. I de allra flesta ämnen avskaffades samtidigt all
kunskapskontroll i form av tentamina och i stora delar av undervisningen
genomfördes allt arbete i grupp där det var ytterst svårt att bedöma den
enskildes prestationer. Man litade till elevens engagemang och förmåga att ta
till sig den erbjudna kunskapen. Betygssättningen begränsade sig till godkänt
och icke godkänt. Detta resulterade i att om det var oerhört svårt att komma in
på utbildningen så var det desto lättare att komma ut med en examen. Detta
system fungerade bra i de flesta fall och de utexaminerade arkitekterna blev
ofta mycket kompetenta. Visserligen fanns brister i färdigheter som byggnadskonstruktion
och andra ämnen som krävde pluggande och enskild träning, men man var desto
bättre i kunskapshänseende och förståelse av arkitektyrkets mening och
betydelse, samt att driva projekt tillsammans med kollegor och lekmän i
samhället.
Undervisningen skiljde sig på ytterligare ett sätt från de
mer färdighetsinriktade linjerna på Chalmers – de enda källor till kunskap var
ofta föreläsningarna samt samarbetet i de verkliga situationer som låg till
grund för övningsprojekten. Litteratur förekom jämförelsevis sparsamt, vilket
är typiskt för hela arkitektprofessionen. Man kunde således inte tillgodogöra
sig undervisningen om man inte var närvarande på föreläsningar och deltog
aktivt i grupparbeten. Här uppstod en del problem under de senare åren.
Jag förberedde mina föreläsningar minutiös och de innehöll alltid
en sammanhängande logisk följd där man måste delta från första stund för att
förstå sammanhanget och slutsatserna. De var alltid resonerande där eleverna
kunde interagera, aldrig ”korvstoppning”. Jag måste då berätta en anekdot i
sammanhanget: Chefen för Statens Planverk – Lennart Holm – besökte skolan och
höll en föreläsning, vilket var ett stort evenemang. Han började sin föreläsning
och efter fem minuter kommer en elev in i salen. Eleven sätter sig inte diskret
längst bak utan trasslar sig in i en mittenrad där kamraterna sitter, eleven
tar god tid på sig, packar upp sin anteckningsbok, sina pennor, hälsar på
kamraterna osv. Lennart Holm stoppar sin föreläsning och väntar tyst tills
eleven är färdig, varefter han börjar om föreläsningen från början så eleven
inte skall missa sammanhanget. Efter ytterligare fem minuter kommer nästa elev
in i salen och samma procedur upprepas, inklusive omstart av föreläsningen.
Detta upprepas ett antal gånger hela första halvtimman av denna dyrbara
engångsföreläsning, som givetvis aldrig kom till sitt slut. Lennart Holm
deklarerade till den ansvarige läraren att det var sista gången han besvärade
sig med att föreläsa på Chalmers arkitektursektion.
Eftersom det här beteendet var regel på skolans
föreläsningar försökte jag göra något åt det i mina kurser. Dels försökte jag
ta reda på vilka som var närvarande genom att eleverna fick signera en
närvarolista. 80 % närvaro krävdes för godkänt betyg. Detta fungerade inte
eftersom nästan alla elever alltid var ”närvarande” även om salen var halvfull.
Upprop var ett alltför drastiskt steg och inte produktivt från lärandesynpunkt.
Jag tog även det mer drastiska steget att i början av mina kurser meddela eleverna
att de inte skulle bry sig om att komma in i salen om de inte var där när
föreläsningen började. Däremot var de välkomna efter pausen, men fick då räkna
med att de kanske inte förstod föreläsningens sammanhang, eftersom dom missat
första halvan. Glädjande nog accepterade majoriteten av eleverna detta eftersom
de blev störda av den grupp som alltid drällde in under den första halvtimman. Kanske
tyckte de även att de fick höra något nyttigt och intressant. De som ansåg att
detta var en grav kränkning av deras rättigheter anpassade sig dock eftersom de
knappast fick något stöd av majoriteten av kamraterna.
Jag anser att all undervisning är ett privilegium som förutsätter
ett ansvar inte bara från lärarens sida utan också från elevernas. Detta gäller
givetvis speciellt utbildning efter grundskolan där platserna är begränsade och
man därför uppehåller en plats för någon som är mer motiverad. Det är
emellertid även viktigt på grundskolan där man genom att störa omöjliggör för
andra att lära sig. Det kan inte vara en rättighet att sabba för andra!
I övrigt anser jag att klasser för speciellt
motiverade/begåvade elever är viktigt ur ett jämlikhetsperspektiv. Detta gäller
oavsett om motivationen/begåvningen rör praktiska eller teoretiska ämnen. Elever
som går i skolor där majoriteten av eleverna kommer från studiemotiverade
miljöer har sällan problem med störningar eller att det inte är ”coolt” att
vara duktig. Dessa problem finns främst i skolor där majoriteten av eleverna
redan genom sin hemmiljö har ett handikapp. Därför är det ett viktigt
jämlikhetsproblem att se till att de elever som, trots sin bakgrund, är begåvade
och motiverade får ro att lära sig utan att bli mobbade av kamraterna. Det är
dessa elever som har mest nytta av ”elitklasser” där de får lov att utveckla
sin begåvning - inte akademikerbarn. Redan på sent 70-tal när jag började som
lärare på Chalmers genomförde jag en undersökning som visade att 80 % av alla
elever på Chalmers kom från 10 % av befolkningen som hade föräldrar med
studievana. Det är knappast bättre idag och det beror inte på att elever från
akademikerfamiljer är per definition smartare. Jag anser detta av egen
erfarenhet.
2 kommentarer:
Skicka en kommentar