Jag läste idag en intressant artikel i SvD med anledning av att operan Trubaduren sätts upp i Stockholm.
Den handlar om hur höjden på tonen A i skalan förändrats under de senaste hundratal
åren. När Guiseppe Verdi skrev operan Trubaduren skrevs den för en skala som
var avsevärt lägre än den man använder idag, vilket ställer till stora problem
för dagens sångare vars röster slits oerhört hårt. På Verdis tid låg troligen ett
A på 424 hertz och sedan har den ständigt ökat för att man idag spelar
Trubaduren med ett A på 441 hertz. För stycken komponerade några år tidigare
som exempelvis verk av Bach torde skillnaden bli än större.
Vår gamla flygel
som är byggd i Dresden i mitten av 1860-talet och är en av de första som
byggdes av firman Römisch med den nya tekniken där instrumentets bärande ram
var gjord av gjutjärn är således byggt för att stämmas med ett A på 424 hertz. Det
förklarar varför varken våra svenska pianostämmare eller våra franska lyckats ”dra
upp” pianot i 440 hertz som de anser vara rätt. Dom fruktar att det skulle
skada instrumentet på grund av de enorma krafter det skulle belasta
konstruktionen med. Ingen har tillräcklig kunskap om sitt yrkes historia för
att inse att det inte är meningen.
Nu undrar ni
säkert varför jag skriver om det här och framför allt vad det har med politik
att göra. Frågan är fullt berättigad och ges en förklaring av visst intresse i
SvDs artikel. Man påpekar att ett stort antal av världen sopraner och tenorer
har skrivit under ett upprop – däribland Birgit Nilsson – och kräver att
skalorna bör sänkas för att inte sångarna skall slitas ut. Så långt allt väl om
inte förändringarna av skalorna hade haft politiska dimensioner. Tydligen
hänger eskaleringen av skalan samman med nazisternas önskan att den klassiska
musiken skulle få större klarhet samt en tonhöjdstandard som emanerade ur
skillnaden mellan tyska och italienska fötters storlek.
För att
komplicera frågan ytterligare förespråkas en återgång till de ursprungliga tonhöjderna
av Schillerinstitutet – en organisation under samma paraply som Europeiska Arbetarpartiet (EAP) som var mycket aktiva på 70-talet och grundades av den tvivelaktige
amerikanske politikern Lyndon La Rouche. Det finns glidningar i artikeln där
man är kritisk till att världens mest framstående solister skrivit under ett
upprop från en ökänd odemokratisk organisation. Att anta att det finns några
andra bevekelsegrunder än omsorgen om sitt yrke och hälsa eller att solisterna
skulle ha något som helst gemensamt med EAP är naturligtvis absurt.
En liknande
logisk och ohistorisk kullerbytta görs i samma tidning av litteraturvetaren
Carina Burman, som anmäler filmen ”Mördaren ljuger inte ensam”, grundad på en bok från 1949 av Maria Lang. Burman är
gammal beundrare av Maria Lang sedan ungdomen, men kan ändå inte avhålla sig
från en politiskt korrekt brasklapp där hon pekar på att Maria Langs första bok
innehåller såväl sexistiska som exotiserande omdömen om sydlänningar. Som bevis
på sexism citeras polisen Christer Wijk som har fått yttra ”Svara inte ständigt med en motfråga. Det här är ingen diskussionsklubb
för damer”. Snacka om tidigt ”gubbslem”. Personligen tycker jag det är
tveksamt om filmen skulle få visas med sådana fruktansvärda övertramp. Burman
varnar också lyckligtvis läsare och biobesökare för dessa företeelser.
Medan dessa livsavgörande
frågor behandlas av en av Sveriges största morgontidningar får vi ta del av
lite nyheter om Sverige på fransk TV. Det har nämligen visat sig att Astra-Zeneca
tillsamman med andra internationella läkemedelsjättar använder den redan svårt
drabbade befolkningen i Bhopal som försökskaniner för läkemedel som ännu inte
utprovats, under förespegling att de får gratis hjälp för sina vanliga krämpor.
För att friskriva sig från ansvar får ”försökskaninerna” skriva under ett
medgivande på engelska – ett språk som ingen av dessa fattiga människor
behärskar. Troligen är väl indier billigare än råttor och så slipper man ju kritik
från djurrättsaktivister, vilket känns väldigt fint tycker jag.
Min undran är vad det kommer sig att det ibland inte finns någon ände på hur man kan politisera trivialiteter och vrida till och förfäras över nulliteter, samtidigt som vissa företeelser verka fullständigt passera utan att man höjer ett enda ögonbryn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar