google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Besök på Universeum i Göteborg google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

måndag 5 april 2010

Besök på Universeum i Göteborg

Vi har varit på Universeum i Göteborg med barnbarnen idag. Det finns verkligen inget bättre sätt att uppleva ett sådant ställe än tillsammans med nyfikna och vetgiriga småbarn. Dom hjälper en att se saker som man aldrig skulle inse det fantastiska med annars. Universeum är ett fantastiskt ställe, men svindyrt. Ett besök där med två småttingar går på väl över 1000 kronor utan några som helst extravaganser. Att kultur och bildning har blivit ett nöje för de kapitalstarka är verkligen en sorglig historia. Nu gör det inte oss personligen så mycket eftersom vi inte är i Sverige oftare än att vi kan lätta på plånboken lite med barnbarnen när vi får rå om dom, men hur vanliga barnfamiljer har råd begriper jag inte.

Inträdet är ju den stora grejen, men det blir inte så billigt med det obligatoriska besöket i shopen heller. Att man ovanpå allt detta skall betala för att få låsa in kläderna i ett skåp är lite väl sniket tycker jag,

Det riktiga bottennappet är emellertid severingen. Den har alltid varit usel, men nu tog den verkligen priset. Montrarna var fulla av slaskmat. Dryckerna var genomgående söta drickor typ Festis och annat trams samt mineralvatten. Sedan bjöds det winerbröd. dammsugare, negerbollar, glaserade och Chokladöverdragna munkar samt mängder av godis. I matväg fanns olika typer av vuxenmat som pannini, fetost och oliver,eller en kryddig soppa. Det enda i matväg som kunde locka ett barn var urkokta varmkorvar i bröd. Detta skall vara ett miljömedvetet ställe där man främst vill fostra barn i vårt samhälle. Botten! All mat levererades i plastcontainrar, åts på engångstallrikar med plastbestick så man hade ett berg av plast på sin bricka när man var färdig. Så hade dom mage att skriva gästerna på näsan att dom bara skall ta en servett för att rädda naturen. Om man inbillar sig att man kan profitera genom att sälja svindyr skräpmat till barnfamiljer bara för att man har ekologisk ost i panninin och har pekpinnar om vår utsatta jord uppsatta överallt så tillhör man verkligen av högsta divisionen i dubbelmoral.

Jag tycker nog att man kunde tona ned miljötjôtet lite när man inte ens kan hjälpa till att fostra barnen i en bra matkultur. Inte underligt att svenska barn blir fetare och fetare. När vi talade med den ansvariga i serveringen sade hon att man höll på med ombyggnad. Inte förstår jag varför man måste servera dammsugare och Festis till barn bara för att man bygger om. Men det är väl det man tjänar mest pengar på och barn är ju inte lika prioriterade som att man inte använder två servetter att torka munnen med.

Nu skall jag ge bort 100 kronor till den som är snabbast. Igår skulle jag nämligen fylla på mitt Tele2 kontantkort på Pressbyrån. Då får man bara ett kassakvitto med koder på. När jag kom hem upptäckte jag att jag fått Telia i stället. Idag försökte jag byta, men det var omöjligt att göra. Därför skänker jag nu bort 100 kronor refill på Telia.


Så här står det på kvittot:
Seienummer 70208377
Påfyllnadskod: 7020 8377 331 726

Så här fyller du på ditt refill-kort:
1. Från din egen mobil, tryck *125* samtalskodens sifferkod # och lur. Påfyllt belopp visas i displayen - klart att ringa

2. Alternativt 454 från din egen mobil eller 020-41 10 00 från annan telefon. Följ sedan anvisningarna

SKRIV GÄRNA EN KOMMENTAR OM DU ÄR DEN SOM FÅR DENNA GÅVA SÅ ANDRA VET ATT DET ÄR FÖR SENT!

Inga kommentarer: