google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Jag känner mig som en idiot google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

söndag 4 april 2010

Jag känner mig som en idiot

Jag har lyckats skaffa mig en tekniskt doktorsexamen, jag har betyg i teoretisk fysik, visserligen från 60-talet, men ändå och jag har dagligen arbetat med datorer sedan 1980. När det kommer till att begripa det nya biljettsystemet i Göteborg går jag emellertid bet. Jag känner mig verkligen som en komplett teknisk och logisk idiot som inte begriper hur man betalar på bussen. Nu borde det ju inte vara så  svårt för mig eftersom jag under flera år har använt ett liknande system med magnetkort när jag jobbade i Hong Kong. Där var det busenkelt - man drog kortet när man gick på och av och mer var det inte med det. Om man däremot tog en promenad inom delar av staden där det var speciellt viktigt att inte åka bil kunde man dra kortet på speciella ställen utomhus och fick då en liten summa tillbaka för att man var miljömedveten. Ett sådant ställe var när man tog rulltrappan upp till toppen av Hong Kong ön. Dessutom kunde korten användas att betala småsaker med i vissa affärer och många matvarubutiker gav återbäring till kunderna i form av påfyllnad på korten för att främja kollektivåkande. Snacka om smart system! Det påstås att samma bolag som gjort systemet i Hong Kong lämnade anbud på Göteborgs system men blev ratade. I stället lyckade Göteborg hitta en leverantör som blivit utkastade från en storstad i Australien för att deras system inte funkade. Det tyckte Göteborg lät jättebra så då slog man till. Men det är klart att om man köpt spårvagnar från Italien som inte kan gå när det är kallgrader så får man väl följa upp det på ett värdigt sätt.


Lyckligtvis för min självkänsla är jag inte ensam om att inte förstå hur det fungerar att betala för resor i Göteborg. Göteborgstidningarna är översvämmade av insändare från förtvivlade människor som inte vet hur man skall göra. Det är till och med så illa att Göteborgs Posten hade en artikel på 1 april som meddelade att samma bolag hade fått kontrakt på betalsystemet för de nya trängselavgifterna. Det ansågs tydligen så absurt så det var tidningens aprilskämt.

För att fullborda tokigheterna har man dragit in mängder av försäljningsställen där man kan fylla på sina kort. Det gör att man måste tjuvåka till närmaste försäljningsställe eller gå. Troligen har man väl ökat antalet kontrollanter så man får in mycket böter också. Att man behöver påfyllning ofta kan jag garantera - pengarna försvinner lika fort på kortet som bensinen i tanken på en miljöpartistjeep. I Hong Kong räckte 100 kronor att åka på en hel vecka - i Göteborg blir det bara några hållplatser för den summan. Men det gäller ju att vänja göteborgarna av med att åka kollektivt under de närmaste åren så man får in riktigt mycket pengar i trängselavgifter när det införs.

Inga kommentarer: