google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Ibland är det kallt och ruggigt google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

fredag 6 februari 2015

Ibland är det kallt och ruggigt

Det blåser utav bara hundan – från norr. Det kommer till och med lite snö då och då, men det hinner knappt ta mark förrän det smälter. Det blir typiskt innesittande och samkväm med vänner, vilket är trevligt. Vi var emellertid tvungna att åka till Narbonne idag för att hämta ut min frus årsbehov av linser som hon får till kraftigt reducerat pris av den franska försäkringskassan. Dessutom hämtade vi hennes nya byxor som hade blivit upplagda. Vi hann också in på Lidl och köpte blommor – tulpaner och rosor nästan gratis och dom står mer än en vecka, ibland nästan två utan problem. Vad gör dom med dom?

Reson blev lite jobbig eftersom min fru vid senaste bilresan trampat i hundskit utan att märka det och den lukten går inte ur så lätt, Det är underligt att det skall vara så mycket hundskit på gatorna i Frankrike, vilket man aldrig råkar ut för i andra civiliserade länder. Dels beror det på alla lösa hundar som ägarna släpper ut trots förbud, dels beror det på att fransmän tycker det är väldigt onödigt att ta upp hundskiten efter sin älskling trots att det finns både skyltar och påsar. Äckligt är vad det är.

Man får en del gjort när det är kallt ute. Jag har dels blivit färdig med svågerns (och min frus) antavla, som han ämnar trycka i bokform och dela ut till sina barn, dels har jag äntligen fått tummen ur för att framställa årets fotobok för att minnas vad vi gjorde under 2014. Det är underligt vad man glömmer fort – då är det bra att ta fram det årets bok och konstatera att man reste just dit med just dom. Dessutom blir min mor väldigt glad när hon får sitt exemplar att bläddra i och kanske även ”skräppa” (skryta på värmländska) lite inför vänner och bekanta.

Nu i vår blir det resa till New Orleans med våra norska vänner. Senast var vi tillsamman med dom på Kuba så nu blir det ny musikresa eftersom French Quarter Festival pågår när vi är i New Orleans. Det är innevånarnas egen festival och helt fantastisk. Inga inträden, musik av världsklass och man kommer till överallt till skillnad mot den mer kommersiella jazzfestivalen i New Orleans.

Vi använder alltid Booking.com när vi planerar våra resor eftersom man då inte behöver betala sina hotellrum i förväg. Med stigande ålder händer det ju att man får medicinska förhinder och då är det ett elände att få tillbaka sina pengar om man betalt i förskott. Jag fick ett roligt mail idag där man sa: ”Du har låst upp en ny rabatt!” Man undrar vad som är planterat i den rabatten och varför den har lås över huvud taget. Så det kan bli med moderna tiders automatiska översättningar! Det är inte bara de moderna särskrivningarna som gör att många texter få en extra komisk dimension.

Något som jag möter ofta i en av mina hobbies är "släkt forskning" och då frågar jag mig vem som har tänt den eller än värre - satt eld på den. Det som förundrar mig är att även människor i min egen ålder både skriver "björn bär", "sjuk sköterska" och annat tok. Det kan man väl inte skylla kapten Björklund för ändå.

Inga kommentarer: