Jag läser att de
privata svenska apoteken inte har tid att expediera och serva kunderna på rätt
sätt. Man befarar slarv och felexpedieringar med allvarliga konsekvenser. Det
låter jättetrist, men med kännedom om hur det är här i Frankrike måste det vara
mer komplicerat än att de är privata.
Alla apotek jag
känner till i vår närhet är privata och det finns massor. Det finns nästan ett
dussin inom en 45 minuters resa. Det enda det finns fler av är bagerier, som
också är små och privata. Lustigt nog blir man som svensk lite irriterad när
man går på apoteket här också, men av motsatt orsak. Apoteket verkar vara dit
man går för att ingående redogöra för sina sjukdomar och troligen också för att
ventilera allehanda andra glädjeämnen och tråkigheter i livet. Man måste ha
gott om tid och beväpna sig med tålamod för ett besök på apoteket. Tanterna –
för det är mest tanter – står i evigheter och pokulerar med expediterna, som
verkar ha all tid i världen för varje enskild kund.
Annars går
träsvärdstillverkningen framåt, liksom knivslöjden. Det är lite nervöst att ha
en aktiv 7-åring som zoomar omkring när man använder snickerimaskiner, men det
gäller att se upp och vara koncentrerad så ordnar det sig. I morgon blir det
spännande för då skall vi börja forma knivskaftet.
Jag tar
tillfället i akt att lära ut lite arbetsmiljö också, som att man går ut i
friska luften och använder handskar när man jobbar med epoxilim, samt att man
använder hörselskydd när det bullrar och brummar. Det är nämligen mer än en
normalbegåvad fransk hantverkare har fattat. Men – å andra sidan vänjer man sig
ju vid bullret påstår dom. När man arbetat i bullrig miljö några år så hör man
det inte längre och det är ju skönt. Det var faktiskt likadant i Sverige på
början av 70-talet, men det gick man snabbt ifrån.
1 kommentar:
Service är ju alltid en bristvara i Sverige. Inte nödvändigtvis för att personalen inte vill, men för att arbetskraft är dyrt och alla arbetsgivare vill ha så få anställda som möjligt...
Skicka en kommentar