google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Värmland och Harryhandel google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

måndag 26 augusti 2013

Värmland och Harryhandel


Jag besökte platsen för min första anställning, nämligen Centralskolan i Chalottenberg. Där skolan låg finns nu ett gigantiskt köpcentrum för norrmän. Några hundra meter väster om detta bygger man Europas största köpcentrum och lika långt österut en ett enormt centrum för sk. sällanvaror - kyl, frys, datorer, bygg osv. 

När vi var där var det lugnt, men normala helger och under semestern är hela riksvägen fullparkerad, dussintals bussar finns på parkeringen och kön för att komma in i centrat är oändlig. Bara norska talas. Om man får döma av utbudet är det förutom mat främst sprit, cigaretter och hinkvis med kosttillskott för att bygga muskler som attraherar vår grannar från Norge.

Vi åkte också in i Norge till Magnor som under 60-talet var rena Klondyke när den värsta margarin, mjöl och sockerimporten från Norge skedde. Idag är Magnor närmast en spökstad där servicen är minimal. Samma gäller för Kongsvinger i Norge och även för Åmotfors som ligger någon mil för långt in i Sverige för Harryhandeln.

Vi besökte även min brors sommarstuga, som ligger vid den vackra Bysjön. Jag och min bror tillbringade alla somrar där på morföräldrarnas gård och min bror har behållit en vacker tomt och skogsparti vid sjön i familjens ägo. Precis ovanför ligger min mors barndomshem Berget som är en mycket vacker gård med gamla anor.  Jag hade hoppats ägaren skulle vara där - hon var min barnvakt när jag var barn.

http://slaktforskning.blogspot.se/2010/11/hur-man-kan-dokumentera-berattelser.html

http://france-midi.blogspot.se/2012/02/alla-vill-vara-bra-pa-nagot.html





Inga kommentarer: