google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Prylar man måste ha google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 19 april 2011

Prylar man måste ha

Vacker och praktisk ölburkshållare
Jag har hittat en mängd saker som jag inte hade en aning om att jag behövde, men nu inser jag att livet blir tomt och meningslöst om jag inte köper dessa prylar. Dessa fantastiska saker fann jag i den katalog som låg i stolfickan på Deltaflighten från Paris till Atlanta.

Hur har man kunnat klara sig utan en hundskallselliminator exempelvis. Det är en pryl som sänder ut ett mycket obehagligt ljud som bara hundar kan höra varje gång de skäller. Efter en tid blir hundarna stumma för livet. Super Bark Free har en räckvidd på ca 40 meter utomhus och kostar bara 120$.

En mycket praktisk sak är en universal programmerbar fjärrkontroll för alla elektroniska prylar i hemmet i form av ett trollspö. Tänk bara vilken kung man blir i kvarteret när man kan byta kanal på TV:n bara genom att vifta med trollspöt. Eller - man kanske kan stänga av när det går dåligt i fotboll genom att dänga spöt i huvudet på kompisen. Endast 90$.

Ett passande tillbehör till det här fyndet är en vacker ölburkshållare i form av ett bältdjur. Mycket omtyckt! 30$ för en hållare för två burkar, vilket är bra för då behöver man inte springa så mycket.

Medan vi grabbar tittar på fotboll kan frun roa sig med den nya flugdammsugaren. Kan även användas för att fånga spindlar och getingar. 60$ och då får frun, till skillnad mot fotbollfantasterna, motion på köpet eftersom insekter är både rörliga och misstänksamma.

Bland elektroniska prylar hittar jag den mycket användbara prylen SMS-lås för bilar. Om man installerar denna behändiga pryl i sin bil kan man inte skicka SMS från sin mobiltelefon. Väldigt bra för trafiksäkerheten. Vill man spara kan man ju helt enkelt bestämma själv att inte skicka SMS när man kör, men då måste man ju använda hjärnan och förmodligen skulle man inte köpa någon av dom här sakerna om man vore så himla smart. Endast 100$.

Min absoluta favorit är golfklubban med inbyggd grästrimmer. Alla golfare inser omedelbart vad denna pryl skulle kunna göra för resultatet. Man bara trycket på en knapp så öppnar sig toppen på drivern och en trimmer frigör sig. Sedan är det bara att fixa till så man kommer åt bollen och kan slå. 40$ är billigt för en golfdriver och lägre handikapp.

2 kommentarer:

Elisabeth Thorsell sa...

Har de slutat sälja tofflorna med lampa i tårna?

Jan Granath sa...

Jag kan kolla om jag hittar ett par åt dig Elisabeth - bra att ha när det blir strömavbrott(-: