google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Min fru har vaccinerat sig - men jag blev nekad! google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 8 december 2009

Min fru har vaccinerat sig - men jag blev nekad!

Idag skulle vi vaccinera oss mot svininfluensan, eller GRIPPE A som det heter här i Frankrike. Vi hade inte fått någon kallelse, men vår läkare sa att vi kan bara gå dit så blir vi vaccinerade. DIT - var en samlingslokal som finns i närmaste stad där man gjort i ordning för vaccination. Vi togs emot av två personer som kollade att vi var dom vi gav oss ut för och det var inget problem att vi inte var kallade. Vi fick sedan vänta några minuter på att bli utfrågade av en läkare som ville veta en mängd saker om våra allergier om vi var friska, om vi åt någon medicin och en mängd annat. Min fru kunde svara nöjaktigt på alla frågor ,men för mig blev det problem. När jag berättade att jag för 40 år sedan fick ett kraftigt allergiskt anfall av penicillin blev han bekymrad och ställde mängder av frågor. Jag hade ju ingen aning om vilken sorts penicillin, vilken dos jag fått eller något sådant. Läkaren berättade att han tidigare under dagen hade haft en liknande patient, men han visste vad han ätit och hur mycket. Efter telefonkontakt med läkemedelsverket i Frankrike bestämdes att han inte skulle få något vaccin - det fick inte jag heller. Min fru fick emellertid sin dos och sedan kunde vi lämna stället. Jag kommer att ta kontakt med min husläkare i eftermiddag och be honom om en omgång Tamiflu eftersom jag skall flyga i Jul och det vet ju alla att det är rena viruskammaren att vistas i ett flygplan.

Hur stor risken att bli smittad är vet jag inte, men man kan ju konstatera att vanlig hederlig vinterinfluensa totalt har utrotats med hjälp av svininfluensan. Norge lär ju vara det land i Europa som är värst drabbat trots friluftliv och daglig dos av tran - 300 000 fall har rapporterats med ett uppskattat mörkertal på lika mycket till. Våra norska vänner berättar emellertid att så fort man nyser och får lite feber så blir man sjukskriven en vecka på Tamiflu och registrerad som ett svininfluensafall utan någon som helst kontroll. Det sker bara per telefon. Man får ju förstå att det är viktigt att visa att de resoluta besluten, alla pengar som lagts ut och all skrämselpropaganda man spridit inte bara var "att ropa varg". Annars kan ju folk få för sig att myndigheterna inte vet riktigt vad dom gör.

Inga kommentarer: