Jag läser idag i DN att patienterna på Sveriges sjukhus är djupt missnöjda med renheten på avdelningarna.
Det är främst de stora universitetssjukhusen som är snuskiga. Jag kan bara inte
låta bli att kommentera detta eftersom jag under de sista tio åren i mitt yrkesliv
ägnade mig bland annat åt att försöka få vården att inse att städning har en annan
betydelse på ett sjukhus än det har på ett kontor eller vilken annan arbetsplats
som helst.
Man talar om stödverksamheter
och kärnverksamheter. Svårigheten för de flesta organisationer är att inse vad
som är dess kärnverksamhet. Alltför många inbillar sig numera att det är att
tjäna pengar. Inom den offentliga vården tjänar
man ju inga pengar så därför tolkar man det som att det gäller att spara pengar. På rak arm kan jag inte
komma på en enda hederlig verksamhet vars kärnverksamhet är att tjäna/spara
pengar. För vården inser var och en att kärnverksamheten måste uttryckas i
termer av vård, omsorg och att höja befolkningens allmänna hälsotillstånd.
När man definierat
sin kärnverksamhet måste man analysera vilka stödverksamheter som direkt
påverkar kärnverksamhetens kvalitet och vilka som är av mer kosmetisk karaktär.
Det är här städningen kommer in. I de flesta verksamheter tillhör städning de
kosmetiska stödverksamheterna, som visserligen orsakar otrivsel och olägenheter
om den inte fungerar, men mer än så är det inte. Problemet är att de som
utbildas på att utforma avtal om service använder sig av kunskap från andra
verksamheter. Man placerar in städning i prioritet på samma sätt för ett
sjukhus som för ett kontor. Således kan man spara stora pengar på städning eftersom
det faktiskt är en mycket stor utgiftspost och inte särskilt viktig.
Nu är inte
städning en verksamhet som alla andra på ett sjukhus. På ett sjukhus är
städning en verksamhet som direkt påverkar kärnverksamhetens kvalitet och
följden av brister kan bli förödande för människors hälsa. Ingen skulle komma på iden att slarva med
renheten i ett laboratorium för elektronikframställning, men på ett sjukhus med
dess infektionskänsliga patienter tvekar man inte att upphandla städtjänster på
ett slentrianmässigt sätt. En huvudregel när man organiserar verksamheter som är viktiga för kärnverksamheten, som i det här fallet städning, är att man ogärna lämnar det till en utomstående leverantör utan behåller den inom den egna organisationen så att man har kontroll över kvalitet och resultat.
Man undrar lite
över att just de stora sjukhusen har den smutsigaste miljön. En förklaring som
ligger nära till hands, ur min erfarenhet, är att det är just där de mest
kompetenta personerna på upphandling av tjänster finns. Eftersom kompetens i
dessa sammanhang alltför ofta är synonymt med att spara pengar snarare än att
stödja kärnverksamheten på bästa sätt så blir det på de stora sjukhusen som de
bästa spararna finns. Samma syndrom finns för övrigt inom skolan.
Redan på
80-talet belönades chefer för kommunernas fastighetsavdelningar för att man
tjänade så mycket pengar åt kommunerna. Det gjorde man genom att ta ut så
orimligt höga hyror av de egna verksamheterna att det inte blev pengar över
till kärnverksamheterna. På skolans område hade man således inte råd med
undervisningsmaterial, samtidigt som fastighetsdirektörerna fick beröm för att
deras verksamhet gick med oerhörda vinster. Vad jag förstår från nyhetsflödet
så fortgår även dessa avarter i svenska kommuner.
Ett intressant forskningsresultat från England visar att städning utan stress på sjukhus resulterar i snabbare tillfrisknande för patienterna. Underligt - ja - men så här hänger det ihop. Vårdpersonalen är oftast så stressad att dom inte har tid att sätta sig ned och tala med patienterna, vilket är negativt och orsakar oro och längre vårdtider. De icke stressade städarna kan emellertid ta sig några minuter med patienterna, vilket ger mycket positiva effekter för tillfrisknandet. Om man skall tala i ekonomiska termer så sparar detta stora pengar för vården eftersom varje dag man kan förkorta tiden på sjukhus innebär oerhört stora kostnadsminskningar. Men - nog vore det bättre att vårdpersonalen fick de minuterna per patient och lät städarna ägna sig åt att göra ett bra jobb inom sitt område.
Nedan finner ni några länkar som behandlar samma problematik:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar