google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Vånda med nytt betygssystem i den svenska skolan google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

fredag 30 september 2011

Vånda med nytt betygssystem i den svenska skolan

Min bror kom hem från föräldramöte i går kväll. "Nu har dom blivit fullständigt tokiga" var hans första kommentar när han kom innanför dörren. Lärarna hade presenterat det ny betygssystemet för föräldrarna. Det är ett system där man får betyg från A till F. Det låter ju skäligen enkelt tyckte alla, men när lärarna förklarat betygsättningspriciperna "satt alla föräldrar och såg ut som fågelholkar" sa min bror, sedan hade alla börjat gapskratta.

Vad var det då som var så roligt? Han gav mig lappen att läsa själv och jag måste erkänna att jag inte förstod ett smack vid första genomläsning.

"För att få betyget A, C eller E ska repektive kunskapskrav vara uppfyllt i sin helhet. För att få betyget B ska kunskapskravet för betyget C och övervägande delen av kunskapskravet för betyget A vara uppfyllt. På samma sätt gäller att för att få betyget D ska hela kunskapskravet för betyget E och övervägande delen av kunskapskravet för betyget C vara uppfyllt."

Detta är vad landets högst utbildade pedagoger kan åstadkomma för att förklara ett nytt betygsystem för föräldrarna. Det förefaller som det inte bara är resurs- och diciplinproblem i den svenska skolan.

Jag satte mig ned och använde min mångåriga erfarenhet av att läsa snåriga och komplicerade texter och förstod efter mycket benande att det var ganska enkelt.

Systemet bygger på tre huvudnivåer - A, C och F. Kunskapskraven för dessa nivåer är väl definierade. Om man uppfyller kunskapskraven fullt ut för respektive nivå så får man det betyget. Om man däremot skulle ha kunskap som placerar en mellan dessa nivåer så används betygen B, D respektive E. Om man således uppfyller kraven fullt ut för ett C men inte helt för ett A så får man B.

Detta var vad alla föräldrar trodde dom förstod innan dom läste och fick förklaringen presenterad för sig.

Det gamla talesättet:"Du tror att du förstår det här, men vänta bara tills jag förklarat det för dig" känns väldigt aktuellt.



- Posted using BlogPress from my iPad

1 kommentar:

stephan sa...

Tänk vad "enkelt" det finska systemet med vitsorden 4-10 verkar. 4 Underkänt. 10 är som Gud själv. Att börja från A dvs högsta blir bakvänt.