google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Improviserad sallad på surimi google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

söndag 26 juni 2011

Improviserad sallad på surimi

Lunchdags och inget förberett. Det är 35 grader varmt ute och lusten att laga mat är noll. Vad har vi i kylen? Där finns en påse surimi med krabbsmak, tomater, sallad, lite överblivna rädisor, två limefrukter som har fått lämna ifrån sig skalen som rivits, ägg, ett glas med dillkvistar och lite annat. Det får bli en improviserad sallad!

Först filéar jag limefrukterna. Helst skulle jag vilja ha grapefrukt, men det har jag inga - de har mer beska. Filéa citrusfrukter är lätt och skoj. Skär av båda ändarna med en vass kniv. Lägg sedan frukterna på skärbrädan med en av de skurna ändarna ned och skär bort skalen så djupt att fruktköttet blir synligt. Lägg sedan den "nakna" frukten i handflatan och skär ut köttet mellan lamellerna så det bara blir klyftor av fruktkött kvar. Gör det över skålen som ni skall använda så hamnar droppar av saften där.

Till oss två kokar jag sedan två ägg - hårda. Jag tar en tomat som man sänker ned i äggvattnet så att man kan dra av skalet. Hacka tomaten och lägg ned i skålen med citrusfiléer. Hacka en knippa dill och tillsätt. Tillsätt rikligt av suramin som var strimlad, slanta några rädisor, salta och peppra, krydda med en tesked stark sås typ piri-piri och slutligen lägg i de hackade hårdkokta äggen. Vänd blandningen försiktigt så smakerna blandas, men delarna inte mosas.

Jag serverad detta på stora tallrikar täckta med krispiga salladsblad som botten med gott bröd och ett fruktigt rosévin från Languedoc. Precis innan serveringen ringlar jag ordentligt med ofiltrerad olivolja över hela anrättningen. Ätes lämpligen ute i solsken.

Den här salladen kan varieras beroende på vad ni har i kylen. Tänk bara på att det måste finnas lite sälta, lite syra, lite beska och lite sötma. Jag hade tänkt röra ned lite majonäs, men när jag smakade insåg jag att det skulle ta bort spänningen mellan ingredienserna. Om ni emellertid saknar någon smak hos ingredienserna kan majonäs tillföra en bra dimension av syra och sälta.

Ni bör observera att jag inte en enda gång använde uttrycken "köra" eller "dra i", men så är jag ju inte kock heller. Det går faktiskt att äta ändå.

Inga kommentarer: