google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Eftervalstankar och så en sågning google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

tisdag 21 september 2010

Eftervalstankar och så en sågning

Hur blir det nu med regeringsfrågan i Sverige? Själv har jag en stark tro på att det blir Miljöpartiet som byter läger. Inte låter Maria Wetterstrand och Peter Eriksson principer och ideologi stå ivägen för ministerposter och äran att bli vice statsminister. Taskigt för Maud förstås. Undrar vad oddsen är för min gissning - man kanske skulle spela.

Att få med sig partiet lär väl funka också om man gör Gustav Fridolin till språkrör. Denne strategiske gigant och karismatiske ledare lär nog kunna prata omkull även de värsta fundamentalisterna. Han har ju en blivande karriär att se fram emot när Maria och Peter är förbrukade. Man måste verkligen beundra hans taktiska tillbakadragande från politiken för att syssla med något annat. Bättre meriter för en framtida politisk karriär i Miljöpartiet kan man väl inte skaffa sig. Det är nästan så Göran Persson ligger i lä när det gäller att låtas vara ointresserad av makt.

I övrigt har jag fått en verklig sågning idag. När jag skjutsade min fru till Villemajou för att hälsa på en vän stod det en turistbuss parkerad utanför hennes hus. När vi stannade hörde vi att det var svenskar som stod och pratade och pekade ut över vingårdarna. Nu borde jag ju inse att man inte pratar med svenskar man inte är presenterad för om inte båda parter fått ett par rackabajsare och man är på grisfest. Troligen har jag väl umgåtts för mycket med utlänningar som alltid tjoar och skriker av glädje när dom träffar landsmän och byter levnadsöden och beter sig som dom hade känt varandra i hela livet. När gänget utanför bussen hörde min svenska röst försvann dom snabbt in i bussen och bara reseledaren blev kvar som tittade misstänksamt på mig när jag frågade vad en svensk gruppresa kan ha för ärende i våra trakter. Att jag inte var välkommen var uppenbart. För att rädda ansiktet låtsades jag emellertid som det regnar och pratade på och lyckades få reda på att dom var svenska restaurangmänniskor på bjudresa av en svensk vinimportör. När emellertid konversationen blev alltför enstavig och enkelriktad drog jag mig, med ett stelt leende, tillbaka och önskade dom en trevlig resa. Gud så avsågad jag kände mig - och lite ledsen också måste jag erkänna.

På fredag skall vi emellertid åka till Murviel-les-Beziers och hälsa på nätvännerna Eva och Claes som köpt hus där och börjat få det i ordning. Det skall bli spännande. I samma trakt bor en annan nätvän Anders som har blivit vinbonde och är mitt i skörden just nu. I våra trakter skördar man för fullt och eftersom det mesta skördas för hand är det mycket folk i vingårdana. Men man ser en och annan gigantiskt skördare också på vägarna.

Inga kommentarer: