google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Tro inte på dom - Pensionsmyndigheten alltså google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

torsdag 30 september 2010

Tro inte på dom - Pensionsmyndigheten alltså

Jag fick brev från Pensionsmyndigheten för några dagar sedan. Eftersom jag fyller 65 nästa år är det hög tid att ansöka om att få allmän svensk pension. Vad som förvånade mig var att det stod att jag var tvungen att lämna in mina svenska ansökningshandlingar till den franska pensionsmyndigheten för vidare befordran till Sverige. Med kännedom om hur franska myndigheter bemöter sådana krav från utländska myndigheter, även om dom är EU-direktiv, tyckte jag det var ganska riskabelt.

Jag ringde därför till den svenska Pensionsmyndigheten och frågade om detta verkligen var rimligt eftersom jag ju aldrig tjänat in någon pension i Frankrike. Jodå - så var bestämmelserna så det var bara att foga sig. Tjänstekvinnan kopplade mig till internationella avdelningen för vidare upplysningar, men som vanligt blev jag ju bortkopplad direkt.

Jag tog således fram det rätta formuläret på Pensionsmyndighetens hemsida och började fylla i. Där stod att den skulle skickas till Östersund. Eftersom jag hade några andra frågor om ifyllandet ringde jag åter Pensionsmyndigheten (tur att man har IP-telefon med fast utlandstaxa). "Den blanketten kan du inte använda - du måste fylla i en fransk blankett om pension och lämna in i Frankrike" blev svaret. Det blev bara värre och värre. "Men jag kopplar dig till internationella enheten om du har andra frågor" - det funkade.

En trevlig och kunnig kille på Gotland höll helt med mig. "Inte skall du behöva skicka in den i Frankrike när du är svensk medborgare och aldrig jobbat i Frankrike inte", var hans svar." De här reglerna är ju främst till för hemvändande personer som arbetat i Sverige en tid och har rätt till pension från två länder" berättade han.

Sensmoralen av detta - men det visste jag ju förut av erfarenhet - är att tro inte på dom när dom tvärsäkert påstår de mest befängda saker.

Kanske finns det några läsare som hamnat i samma situation som jag. Rådet är - ring till internationella enheten i Visby om alla frågor. Dom vet vad dom talar om. Det gäller såväl skatter som pensioner.

Slutligen vill jag påminna om att idag är sista dagen att få sommarpris på min släktforskarkurs för nybörjare.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte heller på dom.
Fyllde 65 detta året och har
brevväxlat mer med pensionsmyndigheten än jag gjort
med alla andra myndigheter tidigare år.

Skam den som ger sig!

Anonym sa...

Jag tror inte heller på dom.
Har brevväxlat mer med pensionsmyndigheten än vad som skulle behöva vara nödvändigt.

Skam den som ger sig!

Jan Granath sa...

För att få lite omväxling brukar jag brevväxla med Skattemyndigheten också - dom är nästa ännu mer förvirrade numera, men det kan man inte lasta tjänstemännen/kvinnorna för - det beror på effektiviseringen av verksamheten.