Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.
Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.
Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.
onsdag 30 september 2015
Canal+ gör allt för att behålla sina kunder
Vi har varit kunder i 8 år hos Canal+ här i Frankrike. Vi har haft det enklaste abonnemanget eftersom vi inte är det minsta intresserade av sport, barnkanaler och en massa annat som de erbjuder. Nu finns emellertid Netflix, Orange TV och en massa andra tjänster och möjligheter, som är både bättre och billigare, samtidigt som Canal+ blivit dyrare och dyrare och sämre och sämre. Vi beslutade i slutet av förra året att avsluta vårt abonnemang och skickade ett rekommenderat brev om detta. Att nå dem på telefon eller mail är nämligen närmast omöjligt. I december fick vi ett mail där vår uppsägning bekräftades till juni 2015.
Under våren ringde Canal+ upp oss och försökte övertala oss om att fortsätta som kunder, vilket min fru helt avfärdade (min fru talar flytande franska). De försökte då locka med rugby och fotboll och annat vi inte är intresserade av. Slutligen sade personen att eftersom vi varit kunder så länge skulle man som en good-willgest ge oss 20% på abonnemanget fram till slutdatum, vilket min fru tackade för.
Abonnemanget upphörde dock inte när det var avtalat och pengar gick månatligen ut från vårt konto. Eftersom vi var i Sverige under augusti gjorde vi inget åt detta förrän i september och då hade tre betalningar gått ut – alla på en mycket högre summa än vi hade tidigare. Vi spärrade då utbetalningen på vår bank och skrev ännu ett rekommenderat brev till företaget där vi krävde avstängning enligt avtal, samt återbetalning av tre månaders avgifter. Detta resulterade i ett samtal från en mycket aggressiv kvinna som menade att vi tagit tillbaka vår uppsägning och dessutom godkänt ett fullt abonnemang inklusive extra sport och rugbykanal. Detta hade de skickat mail om till oss i juli sade man. Allt fanns dessutom inspelat. När vi pekade på att detta förfarande bryter mot EU’s regler om telefonförsäljning påstod kvinnan att detta inte gäller TV-abonnemang och hotade oss med indrivning om vi inte betalade ett år ytterligare. Vi kontrollerade vår mailkorg och försäkrade oss om att något mail från Canal+ inte finns i varken papperskorgen eller spamkorgen.
Nåväl – vi skickade ytterligare ett rekommenderat brev där vi förtydligade att vi stod fast vid vårt tidigare krav och inte avsåg att betala. Samtidigt fick vi ett brev där vi avkrävdes att godkänna ett miniabonnemang fram till juni 2016. Vi meddelade även att vi skulle återlämna dekodern påföljande dag, något vi inte kunnat göra förut eftersom vi inte fått nödiga instruktioner om hur man går till väga.
I ännu ett telefonsamtal från företaget försökte man få oss på bättre tankar och hävdade att vi beställt denna utökade tjänst. Min fru frågade vad de grundade sina påståenden på. Mailet vi skulle fått i juli hade nu blivit ett pappersbrev eftersom man inte kunde uppvisa något mail. Att vi inte fått det eller skrivit på det spelade ingen roll – avtalet gällde ändå. Inspelningar man hänvisade till kunde vi inte få höra av tekniska skäl. Min fru avslutade samtalet med att eftersom de inte kunde visa några underskrifter eller annat som stödjer deras krav får de göra vad de anser vara rimligt. Några pengar från oss får de inte och fortsätter de att bråka anmäler vi dem till den franska konsumentorganisationen.
Dagen efter försökte vi lämna tillbaka dekodern, men det gick inte utan en speciell streckkod som de måste skicka ut, men representanten på inlämningsstället var inte främmande för situationen så hon rådde oss att skicka in paketet per post på egen bekostnad. Så hade andra kunder tvingats göra i samma situation.
Fortsättning följer troligen – vi får se. Vi har visst hopp om att vi tröttat ut dom eftersom de mot våra protester kopplade in Canal+ på vårt Orange-abonnemang. I går kväll såg vi att detta tagits bort igen, vilket vi ser som ett gott tecken.
För den som låter sig skrämmas av deras hot om indrivning så påstår våra vänner och banken att det inte är särskilt farligt att få ett sådant krav på grund av Canal+. Dels har de firmor de anlitar inga juridiska befogenheter, dels vet alla seriösa företag hur Canal+ bär sig åt i sådana situationer så det betyder inte så mycket. Dessutom menar de vi talar med att företaget främst försöker snärja gamla och personer med utländsk bakgrund eftersom de lättare låter sig skrämmas och är mindre kunniga om aktuella franska regler.
2015-10-01: Äntligen stängde Canal+ ned sina kanaler på vår Orange-TV, vilka de lagt in mot vår önskan. Vi ser detta som ett gott tecken.
2015-10-06: Idag kom dekodern i retur med posten - de vägrar ta emot den. Igår ringde en automatisk uppringare från Canal+ och ville vi skulle ta emot ett meddelande. Vi la på luren - det innebär en risk att tala med dem.
Etiketter:
affärsmetoder,
canal+,
moral
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar