google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Konstens egotrippade hycklare google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

måndag 8 oktober 2012

Konstens egotrippade hycklare

Oftast tycker jag Leif GW Persson har något viktigt att säga. Ibland ser jag Täppas Fogelberg som en frisk fläkt som dock ibland går över gränsen i sina förnumstiga och politiskt korrekta kommentarer i ring P1. Alltid retar jag mig på Lars Vilks och Elisabeth Olsson Wallin och det dom kallar konst.

Förstå mig rätt – jag är inte monarkist, snarare republikan  – jag är inte religiös utan snarare humanist och tycker i princip att man får driva med det mesta och att religioner mest tjänar till att öka motsättningarna i världen. Jag hyllar dessutom yttrandefriheten, men det är också en rättighet som vi måste vara rädda om och inte använda i egoistiska syften. Således  tycker jag att det bör finnas ett syfte utöver publicitet och egenintresse innan man skymfar andra människors tro eller förolämpar människor som inte kan försvara sig.

Att som den ganska obegåvade och daterade så kallade konstnären Lars Vilks trampa på andras livsåskådning utan annat syfte än att bli berömd är bara uselt. Än mer uselt är det när man påstår att man gör det i yttrandefrihetens tecken. Jag tillåter mig att tvivla på att Lars Vilks är det minsta intresserad av yttrandefrihet som företeelse. Samma sak gäller Elisabeth Olsson Wallin som egentligen inte ägnar sig åt något annat än att exploatera tabun varhelst dom finns bara för ett det är det enklaste sättet att få rubriker och bli inbjuden till köttgrytorna.

Jag blir därför så glad när jag läser Leif GW Persons och Täppas Fogelbergs texter i frågan. Dom uttrycker vad jag känner långt bättre än jag själv kan göra. Att läsa Lars Vilks replik på dessa två texter är enbart sorgligt. Något mer förvirrat får man leta efter. Han skriver lika bra som han ritar och hans logik är lika glasklar som hans ideologi.


Bilden ovan är Lars Vilks oerhört skickligt tolkade rondellhund som gjort honom världsberömd och föranlett att svenska staten måste hålla honom med ständigt livvaktsskydd på det allmännas bekostnad

Länkar: Leif GW Perssons text - http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson-vara-minst-betydande-samhallskritiker/
Täppas text - http://debatt.svt.se/2012/10/05/jag-har-trottnat-pa-att-betala-for-lars-vilks-polisskydd/#dsq-form-area
Lars Vilks replik - http://www.newsmill.se/artikel/2012/10/08/gw-och-t-ppas-vill-se-blodigt-avslut-p-min-yttrandefrihet

Inga kommentarer: