google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Nedladdningen är död - och den tar den konservativa mediaindustrin med sig google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

måndag 11 januari 2010

Nedladdningen är död - och den tar den konservativa mediaindustrin med sig

En del av oss kanske har följt kampen mellan dem som nedladdar musik och mediaindustrin som resulterade i ett gigantiskt skadestånd, som skall betalas av personerna bakom den svenska sajten Pirate Bay. Hur man ställer sig till detta är var och ens ensak och idag närmast av historisk betydelse. Själv har jag under åren samlat på mig ganska mycket musik som jag har lagrade på en hårddisk direkt ansluten till mitt hemnätverk. Bl. a. har jag digitaliserat alla mina gamla LP-skivor så jag nu kan spela dom på modern utrustning. Till detta har jag köpt en amerikansk digital musikutrustning från Sonos som gör att jag kan använda mina gamla analoga stereogrejor från 70-talet likaväl som musikanläggningen till platt-TV:n för att spela musik. Jag kan dessutom spela gamla LP-skivor på min gamla Thorenspelare i ett rum och lyssna på det i ett annat rum via Sonosanläggningen, samt lyssna till tiotusentals radiostationer från hela världen inklusive samtliga svenska radiokanaler. Allt detta har tagit mycket tid och tänkande att organisera och en del slantar att köpa. Det känns därför lite vemodigt men samtidigt överväldigande när jag i julklapp får en liten manick som kullkastar allt jag förrut trodde var yppersta spetsteknologi.

Jag fick en iPod Touch - inte en iPhone - eftersom jag inte behöver någon telefon. Man kan säga att iPod är en iPhone utan telefon och kamera. Jag har en kamera och tycker att var sak har sin plats. Denna lilla manick tillsammans med en del smart programvara kan göra en mängd intressanta saker, men jag skall framför allt berätta om dess betydelse för nedladdningens och Mp3-spelarens död. iPoden kan kommunicera med mitt hemnätverk och alla andra nätverk som man har tillgång till. På detta sätt kan man få åtkomst till allt som man kan få tillgång till på en dator över Internet, inklusive radioprogram och mängder av musik.

Svenskar är väldigt duktiga på att hitta på smarta datorprogram. Med hjälp av den svenska uppfinningen Skype kan man tala med vänner och familj över hela världen utan kostnad och låta familjen i Sverige ringa till vår telefon här i Frankrike till kostnad av ett svenskt lokalsamtal. Dom ringer bara ett nummer i Göteborg. Nu har några andra svenska snillen uppfunnit musiksajten Spotify. Det är en tjänst som man normalt använder på sin dator och lyssnar på musik, men vem i vuxen ålder vill sitta vid datorn och lyssna till musik. Musik lyssnar man till nedsjunken i en soffa med något gott vid sidan om. Det är här iPoden kommer in. Man laddar ned Spotify på sin iPod och ansluter den till sin gamla steroanläggning eller till Sonossystemet och vips har man all musik man kan drömma om var som helst i huset där man kan spela musik.

Musikutbudet på Spotify är imponerande. Jag har verkligen försökt att söka efter riktigt svåra grejor, men det finns nästan alltid där. Principen är att Spotify har skrivit kontrakt med musikutgivarna om att få använda deras musik och betalat en summa för det. Inkomsterna får Spotify från annonser samt från dom som, för 90 kronor i månaden, vill ha reklamfritt och högre ljudkvalitet. Normalt sett är det gratis. Man betala den summan om man vill spela Spotify på iPod också. Man kan ju tycka att det då kommer främst mediaindustrin till godo och inte artisterna, men idén är att det öppnar för artisterna att producera sin egen musik och ansluta till Spotify och på så sätt gå förbi de stora drakarna. CD-skivor behöver vi inte längre och illegal nedladdning av sådant som finns på Spotify blir enbart fånigt. Nog är det underligt att en så mäktig industri som mediaindustrin inte har förmått att förhålla sig till ny teknik utan att det är några svenska datasnillen som tar ledningen i ett nytt sätt att distribuera musik. Mediaindustrins konservatism kan bara jämföras med bilindustrins, där man i princip bygger bilar på samma sätt och med samma konstruktion som man gjorde vid 1900-talets början i Detroit.

Nackdelen att ha en iPod är att man bara kan använda tjänsten när man är inom räckhåll för ett åtkomligt WiFi-nätverk. Med en iPhone kan man emellertid använda det överallt, men då kostar datatrafiken en del så man får passa sig så inte teleräkningen ruinerar en. Nu måste man inte ha Apples iPod eller iPhone. Google har just kommit ut med en konkurrent Google Nexus One som lär bli ännu häftigare när applikationerna blir lika många som för iPhone. Många telefoner av andra märken har också liknande möjligheter.

Jag berättade för lite sedan hur vår vänner surfade runt bland Madonna och Michael Jackson på min musikdisk med hjälp Sonos. Nästa gång blir det väl än vildare när dom kan få leka med Spotify på iPoden. Jag börjar undra lite hur ofta jag kommer att leta musik på min hårddisk i framtiden, men å andra sidan finns en del gammalt material som troligen aldrig Spotify kommer att ge ut.

Spotify kan man få genom att bli inbjuden av någon Spotifyanvändare som betalar för sig, såvida man inte bor i Frankrike förstås för där är Spotifys gratisversion fri utan inbjudan.

5 kommentarer:

stephan sa...

Det där sista lät intressant! Hur får man det?

Jan Granath sa...

Hej Stephan
Vad du måste göra är att finna en vän som är Premiummedlem och som vill ge bort en av sina inbjudningar till dig. Man kan också söka på Google på Spotify + free så får man tips om hur man "lurar" servern genom att låtsas finnas i ett land där Spotify är fritt.
Jag kan meddela att jag avser att lägga in en länk till din blog bland mina franska länkar. Hoppas det är OK.
Mvh
Jan

stephan sa...

Självklart ok.
Men jag försökte gå in på s...fr och de skrev free, men ville ha inbjudan. Men jag är ju här!!
Vilken väg ska man gå in?

Anonym sa...

I want not agree on it. I assume precise post. Particularly the designation attracted me to be familiar with the sound story.

Anonym sa...

Amiable dispatch and this post helped me alot in my college assignement. Thanks you for your information.