google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Livskvalitet som pensionär i Europa: Du är en bland 30 000 google.com, pub-2557206291112451, DIRECT, f08c47fec0942fa0
Bloggen handlar om livet som svensk pensionär i Frankrike. Mest glädjeämnen, upplevelser, funderingar och åsikter. Jämförelse mellan Sverige och Frankrike, ofta i kåseriets form.

Platsen heter Boutenac och ligger i departementet Aude i Languedoc nära Narbonne vid Medelhavet med ett milt mestadels soligt klimat och mängder av goda viner och fantastisk mat.

söndag 11 december 2011

Du är en bland 30 000

Den här bloggen har just passerat 30 000 unika besökare, vilket gör mig väldigt glad och stolt. Visserligen är det "ett myggpiss i Mississippi" som en granne jag hade en gång brukade säga om man jämför med min släktforskarblogg, som nu ligger runt 120 000 besökare.

När man bloggar kan man få en massa rolig statistisk över sina besökare. Var inte oroliga, jag kan inte identifiera er som personer, bara veta ungefär var ni bor. Ändå känner jag igen många av er just utifrån er hemort, vilken webläsare ni använder och operativsystem ni har. Jag känner igen det eftersom den här bloggen har osedvanligt många besökare som går direkt, vilket betyder att ni kan adressen utantill och är återkommande besökare. Jag gillar er oerhört mycket.

En annan grupp besökare som jag tycker väldigt mycket om är dom som kommer från andra bloggar och hemsidor. Mina bloggvänner i Frankrike och Sverige kanaliserar mycket trafik till mig och jag hoppas jag gör detsamma till dom. Tack för att ni länkar hit. Bloggen har i år blivit stående blogg på nättidningen Veteranen (SPF) i dess nya skepnad och därifrån har jag fått många nya besökare. Ni är så välkomna och jag uppskattar ert intresse för mina utgjutelser och funderingar.

Den 30 000e besökaren kom från Groningen i Nederländerna och du sökte dig direkt till mitt blogginlägg "Varför kostar tjänster så lite i Frankrike?". Du använder Linux och Google Crome. Om du känner igen dig så vet du att ditt klick betyder extra mycket för mig. Tack för att du läser mina texter.

Många kommer ju också hit genom Google för att dom söker på vissa ord. Jag kan se vilka sökord som är mest frekventa under olika tider av året. Normalt är det vanligaste sökorden som leder till min blogg något som innehåller "pensionär" eller "livskvalitet", men nu i juletider dominerar naturligtvis allehanda varianter på "jul". De senaste veckorna har emellertid något underligt hänt. Det vanligaste sökordet under en vecka var "elak lärare". Hur skall jag tolka detta? Är det ett resultat om den intensiva diskussionen i media om den svenska skolan eller kommer det sig av något jag skrivit som sedan spridit sig i cyberrymden. Eftersom jag är nyfiken söker jag givetvis på Google med sökorden "elak lärare", men inte kan jag hitta några länkar till min blogg inte. Däremot inser jag att det finns oerhört många som skrivit om detta ämne på bloggar, hemsidor och på olika forum - ganska beklämmande måste jag säga och lite trist för den svenska skolan. Kanske är det personer i ganska mogen ålder, som jag själv, som minns sådana problem. Jag brukar, inte enbart på skoj, säga att oprovocerat våld är en gammal tradition i svenska skolan. På min tid var det lärarna som stod för det, numera är det mestadels eleverna av vad jag förstår.

Man börjar märka på besöksaktiviteten att vi närmar oss jul nu. Speciellt märkts det på min släktforskarblogg och det kan man förstå. Släktforskning är ju en kraftigt beroendeframkallande sysselsättning, som har en förmåga att sluka, inte bara all ledig tid under dagarna, utan utövas också under småtimmarna. Övriga familjemedlemmar kan blir ganska trötta på den introverte släktforskaren, som bara intresserar sig för det som hände på 1700-talet och låter nutiden försvinna i ett töcken. Man kan ju förstå att den icke släktforskande parten i familjen tycker att det kan finnas något annat att ägna sig åt nu när julen närmar sig och släkten skall komma och inspektera. Julklappar köper sig inte själva, skinkan kokar sig inte och julsnapsen blir inte kryddad av sig själv.

Släktforskning är emellertid som golf - det är lugnast om båda parter i ett förhållande ägnar sig åt det. Då kan man strunta i julbrådskan gemensamt. Skulle nu någon vilja förleda sin partner till denna ädla sport - släktforskning alltså - så har jag JULPRIS på min nybörjarkurs i släktforskning, Släktforskning för noviser och själv kan ni ju önska er fortsättningskursen Släktforska gratis. Om kassan är skral efter alla julklappsinköp kan ni besöka min gratishjälp för nybörjare som heter Nybörjarhjälp. Där finns också massor att hämta.

4 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Visst är det kul med all detaljerad information, även om man som sagt inte kan identifiera enskilda personer. Kul med sökord och liknande. De flesta som hittar in hos oss har sökt på nånting relaterat till husbilar, men ibland är det helt otippade saker...

Anonym sa...

Hej! Var skickar man taxehabitant skatten till Narbonne eller Lille cedex 9 undrar Ingrid Gruissan ngr veckor om året

Jan Granath sa...

Jag kan inte svara på din fråga Ingrid. Alla uppgifter står på den lilla talongen som finns på skattsedeln och den har jag ju skickat tillsammans med min check. Det finns emellertid en adress upptill på blanketten till din lokala skattemyndighet - fråga dom.

Jan Granath sa...

Hej Jerker
Under dagen skall jag besöka din hemsida och länka den på min blogg.